schenking of niet ! en wat met de belastingen - fiscus

Leo_Mertens
Topic Starter
Berichten: 27

schenking of niet ! en wat met de belastingen - fiscus

#1 , 22 feb 2007 18:30

vraagske

ik heb erfenis gekregen en wil mijn partner waar ik feitelijk mee samen woon dit geven, kan zij hiermee kasbons aankopen en bijvoorbeeld na 2 jaar terug innen, zonder problemen te krijgen , en als de roerende voorheffing eraf is moet zij deze inkomsten uit kapitaal dan nog afzonderlijk aangeven bij de belastings aangifte ? zodat deze inkomsten ook op haar aanslagbiljet komt !

als mij iets over komt ( ongeval ) binnen drie jaar moet zij dan schenkings rechten betalen of niet ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 feb 2007 19:59

Indien U geen kinderen hebt , kan U idd. een schenking doen aan uw partner, die daarna alle verrichtingen zoals vb. beleggingen kan doen in eigen naam. Vermits de roerende voorheffing liberatoir is , moet er geen aangifte gedaan worden in de personenbelasting.
Om alle problemen ,ook qua successie , te vermijden zou ik aanraden een 'geregistreerde' handgift te doen aan uw partner. U betaalt hiervoor een vlak tarief van 3 % , maar bent verder vrij van alle taksen.
Concreet : U doet een handgift via de bank en met het dokument van de bank begeeft U zich naar het kantoor ven Registratie.
Mvg.

Leo_Mertens
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 22 feb 2007 23:38

Indien U geen kinderen hebt , kan U idd. een schenking doen aan uw partner,
ik heb een kind maar zij maakt geen bezwaar.

Om alle problemen ,ook qua successie , te vermijden zou ik aanraden een 'geregistreerde' handgift te doen aan uw partner. U betaalt hiervoor een vlak tarief van 3 % , maar bent verder vrij van alle taksen.
i-dit is fin. beter indien ik binnen de drie jaar kom te overlijden vermoed ik ?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 feb 2007 13:48

Het probleem kan zich stellen bij uw overlijden. Wanneer dan blijkt dat U meer heeft weggeschonken dan U eigenlijk zou gemogen hebben , heeft uw kind het recht om het zich het teveel te laten vergoeden. Indien U ??n kind heeft , mag U toch nog 50 % weggeven , want de helft moet wettelijk toekomen aan het kind.
Idd, bij een geregistreerde schenking en overlijden binnen drie jaar , moeten geen successierechten meer betaald worden. Het is evenel aan U om de beslissing ' geregistreerd of niet ' te nemen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”