Nogal ingewikkeld

afriend
Topic Starter
Berichten: 27

Nogal ingewikkeld

#1 , 17 feb 2012 10:35

Mijn broer woont onder hetzelfde dak als mijn vader, in het ouderlijk huis. De tijd is eidelijk gekomen dat mijn broer denkt aan trouwen. Echter....hij heeft geen woning buiten het ouderlijk huis. Hij wil nu graag dit huis verbouwen voor een kleine som, waar hij een lening wil voor opnemen. Hij kan enkel een persoonlijke lening nemen omdat het huis zijn eigendom niet is. Zijn toekomstige vrouw zal de helft mee afbetalen van deze lening. Beiden zullen dan op een heel voordelige manier kunnen wonen in het ouderlijke huis. Mijn vader wil er ten alle tijden blijven wonen, wat ik zeker begrijp. Als mijn vader komt te overlijden en wij beiden het ouderlijk huis erven wil hij het geleende bedrag aftrekken van de totale waarde van het huis alvorens mijn deel uit te betalen. Mijn vraag is nu...kan dit allemaal zomaar? Kan hij het ouderlijk huis zomaar verbouwen op zijn kosten, er voordelig wonen zonder eigenaar te zijn en hierdoor het huis een meerwaarde geven? Moet ik dan opdraaien voor meer successierechten als wij erven? Zij gaan ervanuit dat alles zomaar kan en dat laten beschrijven door een notaris zonder mijn handtekening. Is dat zo? Iemand advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 17 feb 2012 11:41

Wie is eigenaar van het huis? Je vader? Of ben je naakte mede-eigenaar?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

afriend
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 17 feb 2012 14:55

Mijn vader is de eigenaar. Hij gaat toestaan dat mijn broer geld leent om werken uit te voeren in het huis

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 feb 2012 15:35

Om problemen te voorkomen zou uw broer best een maandelijkse huur betalen aan zijn vader.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 17 feb 2012 17:17

Mijn vader is de eigenaar. Hij gaat toestaan dat mijn broer geld leent om werken uit te voeren in het huis
Als je vader alleen volle eigenaar is, doet hij met zijn huis wat hij wil.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”