langstlevende erfgenaam + 2 minderjarige kinderen

antoinne
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: denderleeuw

langstlevende erfgenaam + 2 minderjarige kinderen

#1 , 06 feb 2007 14:42

Mijn vrouw is recent overleden. Wij waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Wij hebben twee minderjarige kinderen 4 & 8.

Nu een hele reeks vragen :
1 - Kunnen zij wanneer zij meerderjarig worden mij uit mijn woning zetten die ik in vruchtgebruik heb ? (ik veronderstel van niet)
2 - Kunnen zij wanneer zij meerderjarig worden van mij een equivalent eisen in geld dat overeenkomt met hun deel van de naakte eigendom van de woning terwijl ik er in blijf wonen ? (geen idee).
3 - Onze (van mijn vrouw en mezelf) gemeenschappelijke spaarcenten gaan ook deels naar mijn kinderen : bestaat hier ook een vorm van levenslang vruchtgebruik of telt dit alleen voor de woning ?
4 - Zal ik van een instantie vernemen hoeveel er van deze spaarcenten naar mijn kinderen zal gaan ? Mag ik dit beleggen en zijn de interesten hiervoor dan ook voor mijn kinderen ?

Sorry voor de vragen, maar het is zeer complex voor een leek zoals ik.

Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 feb 2007 16:59

Vooreerst : mijn deelneming bij dit overlijden.
Vermits er minderjarige kinderen in het spel zijn , moet de afhandeling van de nalatenschap gebeuren onder toezicht van de vrederechter, die waarschijnlijk een ( of uw ) notaris zal aanstellen om de rechten van de minderjarigen te garanderen. Die notaris moet beginnen met een boedelbeschrijving , een inventaris van alle tegoeden die zich in de nalatenschap bevinden.
Binnen het wettelijk stelsel behoudt de langstlevende echtgenoot (LLE) zijn helft van alle goederen, in volle eigendom. De eigendom van de overledene wordt vererfd : de blote eigendom gaat naar de kinderen, het vruchtgebruik naar de LLE. Dit geldt voor alle tegoeden : woning , huisraad, roerende goederen als geld , enz.
Voor de woning gebeurt dit via een inschrijving bij de registratie. Het vruchtgebruik van de woning en de aanwezige huisraad betekent levenslang gebruik voor de LLE , zonder mogelijkheid van eis tot uitzetting of afkoop door de kinderen.
Voor roerende goederen als geld en derg. zal de notaris het geld uit de nalatenschap, na alle onkosten , verdelen tussen de twee kinderen en op een geblokkeerde rekening op hun naam zetten , met de aanduiding dat de intrest naar de LLE moet gaan. In principe duurt dit ook levenslang : bij het overlijden van de LLE komen die tegoeden volledig toe aan de kinderen. Van de andere tegoeden dan de gezinswoning en de huisraad kunnen zij wel de omzetting vragen van het vruchtgebruik. Het is gewoonlijk wel in het nadeel van de blote eigenaars (de kinderen). U kan wel met de notaris bespreken onder welke vorm U de gelden voor de kinderen belegt : gewone spaarrekening of vb. effecten.
Indien U een bepaalde notaris kent en vertrouwt , kan U zich tot hem wenden.
Beste groeten.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”