Wat na betalen van succesierechten op roerende goederen ?

wimdw
Topic Starter
Berichten: 12

Wat na betalen van succesierechten op roerende goederen ?

#1 , 03 jan 2012 12:12

Na overlijden vader werd de wettelijke regeling toegepast. Dus moeder behoud vruchtgebruik en de drie kinderen betalen reeds successierechten op gedeelte blote eigendom (roerend en onroerend).
Ieder kind heeft 3% successierechten betaald op een som van ongeveer 10000 Euro per kind.
Er werden dus successierechten betaald op een totaal bedrag van 30000 Euro bestaande uit spaarrekeningen, kasbons en aandelen.
Wat moet er nu in de praktijk geregeld worden om bij overlijden moeder geen tweede maal successierechten te betalen op dezelfde 30000 Euro ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jan 2012 12:53

Voor roerende goederen moet je zelf de wettelijke verdeling toepassen. De wet en de Registratie evronerstelt dat steeds. Wend u tot de bank en zet het bedrag dat toekomt aan de kinderen vast voor onbepaalde duur , ieders deel op zijn naam. Vraag de bank de clausule van verdeling BE/VG toe te passen , waarbij de intrest wordt uitgekeerd aan moeder. Dit geschiedt zolang als deze leeft , en op die moment worden de kinderen zonder verdere kosten volle eigenaar van die gelden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Berichten: 391

#3 , 03 jan 2012 16:35

Is het mogelijk dat sommige gemeenten geen succesierechten aanrekenen als het bedrag niet hoger is dan 12500 euro ? Zo ja, worden hier dan wel rechten aangerekend omdat er nog onroerend goed verdeeld moet worden ?

Reclame

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 jan 2012 18:22

De tarieven van de successierechten met de daarbij horende verminderingen zijn in Vlaanderen zo bepaald dat men geen successierechten moet betalen indien het bedrag van de totale erfenis (roerend en onroerend) minder bedraagt dan 12.500 €. Dit is van toepassing voor rechte lijn - kinderen/ouders - en tussen echtgenoten , per erflater , dwz. zowel voor vaders nalatenschap als voor die van moeder. Men kan dus tot 25.000 € ontvangen uit de erfenissen van zijn ouders vooraleer er SSR moeten betaald worden. En , sleper , dat geldt voor alle gemeentes in Vlaanderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”