Kan notaris honoraria laten invorderen door deurwaarder ?

Karel
Topic Starter
Berichten: 21

Kan notaris honoraria laten invorderen door deurwaarder ?

#1 , 05 feb 2007 00:26

In verband met de aangifte van een nalatenschap rekent onze notaris 500 eur aan voor de waardebepaling van een aantal onroerende goederen, welke werden uitgevoerd door een andere notaris.

Wij hadden op een vergadering met onze notaris echter duidelijk doorgegeven dat wij geen schatting wensten gezien wij opteerden voor een voorafgaande schatting door een vastgoedexpert (welke ook werd uitgevoerd). Twee schattingen voor dezelfde onroerende goederen hebben uiteraard geen zin.

De notaris repliceerde hierop dat zulke schatting door een confrater kosteloos is, en slechts enkele dagen in beslag zou nemen.
Gezien dit toch niets zou kosten werd dan toch besloten de schatting door de andere notaris te laten uitvoeren en vervolgens de voorafgaande schatting te laten uitvoeren. Uiteindelijk hebben wij op de eerste schatting 6 weken op moeten wachten en blijkt dit dus toch niet kosteloos te zijn.

Nadat ik de notaris hierop gewezen heb, heeft zij me een vrij vrank antwoord teruggestuurd dat het toch normaal is dat voor zo'n verslag kosten wordt aangerekend.
Ik vind dit inderdaad normaal, maar niet dat ze ons eerder informeert dat dit steeds kosteloos is.
Feit is dat we de betreffende schatting niet hadden laten uitvoeren indien zij ons korrekt had ingelicht.

De notaris dreigt nu echter met een deurwaarder ter invordering.

Heeft zij dit recht voor zulke kosten ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding