verwerpen erfenis

Leeke
Topic Starter
Berichten: 4

verwerpen erfenis

#1 , 02 feb 2007 13:52

De broer van mijn echtgenoot is overleden op 31 maart 2006. Hij was gehuwd, zijn echtgenote had kinderen uit een vorig huwelijk maar samen hadden ze geen kinderen. De woning was zijn volle eigendom (reeds voor het huwelijk). Na zijn overlijden kreeg de langslevende echtgenote het vruchtgebruik van de woning. De nog levende ouders (gescheiden) en zijn drie broers, waarvan er twee zijn die elk twee kinderen hebben en ??n die geen kinderen heeft, hebben de naakte eigendom van de woning. Omdat geen van de broers noch de moeder financieel in staat is de successierechten te betalen, besluiten moeder en de drie broers de erfenis te verwerpen. Vader aanvaardt te erfenis. De verworpen delen van de erfenis komen in dit geval toe aan wie? Aan de vader, die de erfenis aanvaardt of aan de kinderen van de twee broers? Hoe kan men de erfenis voor de kinderen verwerpen? Als die niet verworpen wordt blijft het financi?le probleem immers hetzelfde. Sommige bronnen zeggen dat men een erfdeel voor zijn kinderen kan verwerpen mits toestemming van de vrederechter, andere zeggen dat het totaal niet kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 feb 2007 19:37

Het antwoord zal u van uw stoel doen vallen, dus zet u maar al op de grond.

Ik neem aan dat uw schoonbroer geen testament heeft gemaakt.
Ik veronderstel ook dat hij niet gehuwd was met een stelsel van algehele gemeenschap.

In die gevallen erft de weduwe het vruchtgebruik van dat huis en gaat de blote eigendom naar de dichtste familie. Alles wat volgt gaat over blote eigendom.

Aangezien er 2 ouders leven, gaat de helft naar pa en ma en de andere 1/2 naar de 3 broers.

Burgerrechtelijk kan iedereen verwerpen wat hij krijgt.
Als 1 van de ouders verwerpt, gaat 1/4 naar pa of ma die niet verwierp en gaat 3/4 naar de broers.
Als beide ouders verwerpen, gaat alles naar de broers.
Als alle broers verwerpen, gaat alles naar de ouders.

In uw voorstel verwerpt iedereen behalve pa. Pa erft alles. De kinderen van de broers krijgen niets.

Pa moet alle successierechten alleen betalen. Volgens artikel 68 van het Wetboek der Successierechten mag hij nooit minder successierechten betalen dan hetgeen betaald moest worden indien er niemand verworpen had (slik).

Daarenboven worden de successierechten voor ouders en broers berekend per persoon: zodat het voordeliger wordt naarmate ze met m??r zijn.

Als je me een idee geeft van de waarde van het huis (voor hoeveel kan je het verkopen?) + de leeftijd van de weduwe op datum van overlijden van haar man; dan wil ik met plezier wat berekeningen maken. Je zal zien dat het idee "alles voor pa" niets opbrengt.

Er zal wellicht ook roerend bezit zijn (rekeningen, auto, ...) maar dat zal wegsmelten omdat er ook nog begrafeniskosten zijn.

**************************************************

Als pa aanvaardt, is er geen reden voor de kleinkinderen om te verwerpen. Enkel voor minderjarigen is de toestemming van de vrederechter vereist.

Men kan niet verwerpen voor een andere meerderjarige (kind of wat dan ook); men kan wel in hetzelfde formulier gaan verwerpen bij de Rechtbank mits een volmacht van de andere (= maar 1 keer kosten; 30 euro).

**************************************************

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 feb 2007 09:47

?Art.745bis.?1...Wanneer de overledene andere erfgerechtigden(dan afstammelingen) achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.?(Burgerlijk Wetboek).

Vermits de woning eigen vermogen van de eerststervende was,wordt het erfrecht daarop van de overige erfgenamen tot de blote eigendom beperkt.

?Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De helft van de blote eigendom van de woning komt dus toe aan de ouders van de eerststervende.Moeder verwerpt de nalatenschap.

?Art.751.Indien vader en moeder van de persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, worden zijn broeders en zusters of zij die hun plaats vervullen, slechts tot de helft van de nalatenschap geroepen.?(B.W.).

De broeders en zusters van de eerststervende of zij die hun plaats vervullen erven dus de andere helft van de blote eigendom van de woning.Allen verwerpen de nalatenschap.

?Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt door aanwas ten goede aan zijn mede?rfgenamen...?(B.W.).

Moeders aandeel komt dus toe aan vader,die dan 1/2 blote eigendom van de woning erft.

?Art.787.Men komt nooit bij plaatsvervulling op voor een erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft; indien hij die de nalatenschap verwerpt, de enige erfgenaam is in zijn graad, of indien al zijn mede?rfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden.?(B.W.).

Vermits alle broeders en zusters verwerpen komen hun vier kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden,elk 1/4 van 1/2 blote eigendom van de woning,dit is elk 1/8 blote eigendom.

?Art.378.? 1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, ? 1, 1? tot 6?...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410.? 1. De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om :5? een nalatenschap...te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden?(B.W.).

De minderjarigen kunnen dus de nalatenschap slechts met machtiging van de vrederechter verwerpen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 04 feb 2007 12:18

Beste J.,

voor ??n keer verschillen we van mening. Het betreft de volgende vraag: als ma en alle broers verwerpen, wie erft dan?

Ik gaf alles aan ma en niets aan de kinderen van de broers (die weliswaar in eigen hoofde geroepen zouden zijn indien pa, ma en de broers zouden verwerpen).

Waarom? Ma is 3de orde als er geen broers "zijn" (= ze verwerpen allen). De kinderen van de broers zijn 4de orde (ze vervullen geen plaats).
Ik heb dan ook voorrang gegeven aan de 3de orde.

Er is geen grote kloving (746 is niet van toepassing).

751 is niet van toepassing vermits er geen plaatsvervulling is.

787 geldt volgens mij maar wanneer al de andere erfgenamen verwerpen; hier aanvaardt pa wel.


?Art.787.Men komt nooit bij plaatsvervulling op voor een erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft; indien hij die de nalatenschap verwerpt, de enige erfgenaam is in zijn graad, of indien al zijn mede?rfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden.?

Maar ik kan me gerust vergissen. Wie waagt zich aan dit vraagstuk?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”