onderveeldheid bij een nalantenschap

Leo_Mertens
Topic Starter
Berichten: 27

onderveeldheid bij een nalantenschap

#1 , 23 jan 2007 08:30

graag had ik wat info / advies willen vragen
mag een bankinstelling gelden van een nalatenschap doorstorten aan een notaris , op een moment dat er een onverdeeldheid is betreffende de nalatenschap, en dus op een moment dat niet alle wettelijke erfgenamen bij de bank en bij de notaris die door bepaalde erfgenamen zijn aangesteld hebben getekend voor akkoord ?

er is ook een huis , dat wordt verkocht , sommige willen uit de hand verkopen ,andere willen openbaar verkopen, zodat er geen kans is om het huis minder beschrijf en envelop onder tafel wordt gegeven ,zonder dat andere hiervan weten

kan de ene partij eisen om het openbaar te verkopen, zodat bovenstaande niet kan gebeuren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jan 2007 17:19

Het is de gewoonte dat een notaris ,aangesteld voor een nalatenschap, alle tegoeden bijeenbrengt. Normaal plaatst hij die op een rekening op naam van de nalatenschap en hij moet de intrest mee verrekenen. Hij zal waarschijnlijk maar verdelen op het ogenblik dat het OG verkocht is en de successierechten betaald zijn. Dit is eigenlijk de gewone gang van zaken. Tot hier is er niets abnormaal.
Wat uw andere vraag betreft : indien U hiervoor bang bent , is een openbare verkoop de aangewezen weg.

Leo_Mertens
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 23 jan 2007 18:14

Wat uw andere vraag betreft : indien U hiervoor bang bent , is een openbare verkoop de aangewezen weg
ondanks dat ik de notaris meermaals heb gezecht dat ik opteer dat de eigendom openbaar moet verkocht worden,
negeerd hij mijn vraag en heeft hij het huis op de website gezet, en bieden er zich reeds kopers aan, bij de andere erfgenamen.

de volledige inboedel van mijn ouders hebben ze reeds voor het overlijden ervan verkocht toen deze in het rustoord zaten en dit zonder dat ik op de hoogte was, na hiervan bij de notaris mijn beklag te hebben gedaan, hebben ze een lachwekkende lijst opgemaakt van de prijs die ze er voor hebben gekregen, deze lijst is gewoon om te lachen,
vervolgens hebben verzwegen dat er een effectenrekening was ,ondanks dat ik dit had gevraagd (waarop nu niets meer op staat) en ze hebben mijn vader in het ziekenhuis 2 jaar voor zijn overlijden een document laten tekenen, op een moment dat deze al zeer dementerend en verward was. voor een volmacht op zijn rekeningen
enz.
ik heb zodoende geen vertrouwen meer in sommige ,
ook omdat ze de rekening afschriften deels hebben laten verdwijnen, en indien ik daar inzage van wil, moet ik deze zelf opzoekingen van de bank zelf betalen, wat erg veel geld kost, op mijn voorstel om deze kosten te delen, zegt de notaris dat dit niet kan, alleen indien naderhand blijkt dat er in derdaad gelden zijn verduisterd, doch dan nog moet ik kunnen bewijzen dat ze ook effectief naar een van de erfgenamen zijn gegaan !?
ik heb intussen zelf de bank dan maar opdracht gegeven en reeds betaald , om deze opzoekingen te doen,

ik heb nog geen enkel document ondertekend, ondanks hun vraag, ze willen de gelden die reeds bij de notaris zijn overgeschreven reeds verdelen, ik heb dit nog gewijgerd,
ook heb ik uitstel gevraagd voor aangifte van succestie rechten , ( e ngekregen) temeer omdat ik bij ondertekening van deze toch bepaalde zaken verklaar waar ik niet weet of deze kloppen.
de notaris heeft hun aangifte reeds binnen gedaan.
kan dit nadelig zijn voor mij, of moet ik nu ook nog opdraaien voor de kosten van deze apparte aangifte !?
wat kan ik het beste doen

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 jan 2007 11:27

De gelden van een nalatenschap behoren uitsluitend aan de erfgenamen.

?Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen...?(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus of de notaris over zulke volmacht of machtiging beschikt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 jan 2007 16:56

Wanneer U de dokumenten van de bank hebt ontvangen , wendt U tot een andere notaris die UW belangen wenst te verdedigen. U zult toch van uw kant ook een aangifte van nalatenschap moeten (laten) indienen wanneer U niet getekend hebt. Teken voorlopig niets van akkoord voor verkoop of verdeling tot U een volledig zicht heeft op de aanwezige tegoeden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”