Schenking en successierechten naakte eigendommen

Miek
Topic Starter
Berichten: 12

Schenking en successierechten naakte eigendommen

#1 , 21 jan 2007 11:52

Dit is de situatie:

Vader (vroeger gescheiden en hertrouwd) is overleden.

Zijn 2 kinderen hebben de helft van zijn woning in naakte eigendom.
Weduwe is 10 jaar ouder dan oudste dochter.

Moeder (niet hertrouwd) - leeft nog.
Heeft de 2 kinderen via schenking de naakte eigendom van haar 2 woningen doorgegeven.

Broer en zus hebben ieder eveneens twee kinderen

Op DIT ogenblik beschikken de broer en zus dus over drie woningen in naakte eigendom + ieder hun eigen eigendom.

Wat gebeurt er bij schielijk overlijden van ofwel broer ofwel zus?

- Moeten h?n kinderen op hun beurt successierechten betalen op hun gedeelte van de drie naakte eigendommen?
Wordt dit bijgeteld bij de woning die ze in volle eigendom zullen verwerven.

- Kunnen die kinderen in voorkomend geval overgaan tot uitkoop uit ??n van de naakte eigendommen (om vb. successierechten te kunnen betalen zonder dat ze verplicht zijn hun ?nige woning in volle eigendom (in onverdeeldheid) te moeten verkopen?)

- indien de naakte eigendommen aan de kleinkinderen worden geschonken, kan de huidige (ik ) eigenaar dan zelf het vrijgekomen vruchtgebruik opeisen na het overlijden van vorige vruchtgebruikers? (of deels schenken: kan de huidige eigenaar dan overgaan tot verkoop + vruchtgebruik rest van de opbrengsten).

- of is het eerder aangewezen de enige VOLLE eigendom aan de kinderen te schenken, mits stipulatie van vruchtgebruik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 jan 2007 15:39

Ik ga ervan uit dat vaders woning behoort tot het gemeenschappelijk vermogen van zijn tweede huwelijk.Vaders 2 kinderen erven dan elk 1/4 blote eigendom van die woning.Stiefmoeder behoudt de helft in volle eigendom en erft het vruchtgebruik op vaders helft.

?Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats...?(Burgerlijk Wetboek).

Bij overlijden van ?broer of zus? vervullen de kinderen van de overledene diens plaats en erven aldus dezelfde rechten en plichten als hun overleden ouder.
Die rechten zijn voor ELK van beide kleinkinderen:de helft van 1/4 = 1/8 blote eigendom van grootvaders woning + de helft van de GESCHONKEN helft = 1/4 blote eigendom van grootmoeders twee woningen + de helft van de helft = l/4 blote eigendom van het huis van ?broer of zus?(ik ga ervan uit dat er een langstlevende echtgenoot is).

Op AL die rechten dienen zij uiteraard successierechten te betalen.

Voornoemde kleinkinderen kunnen slechts verkopen wat ze in VOLLE eigendom en ONVERDEELD erfden.Ook ONVERDEELDE BLOTE eigendom kan verkocht worden.

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...?(B.W.).

?Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed?(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

?Art.745quater.? 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...?(B.W.).

Deze bepaling is niet van toepassing op de GESCHONKEN blote eigendom.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Miek
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 23 jan 2007 19:52

Geachte,
Ik dank U voor uw antwoord.

In een poging om zo algemeen mogelijk de vraag te stellen, zie ik dat de hamvraag een beetje in de verdrukking is gekomen.

Ik kan uw antwoord goed volgen tot op dit punt:
?Art.745quater.? 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...?(B.W.).

Deze bepaling is niet van toepassing op de GESCHONKEN blote eigendom.
Ik zal dus meer moeten specifieren.

Vergeet de blote eigendom langs vaderskant... de kleinkinderen zullen daarop successie betalen bij overlijden van hun moeder (= dochter van de vader, erfgename).

Het gaat hem net over de schenkingen.

Indien de moeder (ex-echtgenote van de overleden vader dus) h??r onroerende goederen bij LEVEN schenkt aan haar beide kinderen, mits bepaling dat zijzelf het vruchtgebruik blijft behouden,
wat gebeurt er dan indien ??n van die kinderen (in mijn voorbeeld : de dochter) zou overlijden?

Zouden de kinderen (van die dochter) dan een deel van de blote eigendom die hun moeder via SCHENKING heeft verkregen (en die in onverdeeldheid zijn met de broer van hun moeder) als "blote eigendom" kunnen verkopen aan de mede-blote-eigenaar, terwijl het vruchtgebruik tov hun grootmoeder blijft doorlopen?

Kan het zijn dat ze dan moeten derven in de waardebepaling tov de vroegere schenkingswaarde omdat er "vruchtgebruik" van hun oma op zit? Of kan dit verkocht worden aan een gelijkwaardig (mits rekening houdend met marktprijs) bedrag als de schenking zelf?

---------------------

In s? gaat het erom dat ik op een bepaald ogenblik ongeveer evenveel VOLLE eigendom, dan BLOTE eigendom (waarde-gezien) in eigendom heb.

Bij mijn overlijden zouden mijn kinderen op ?lles moeten betalen, doch ik vrees dat ze bij gebrek aan voldoende liquide middelen dan eventueel zouden genoodzaakt zijn om VERPLICHT hun ?nige volle eigendom (die ze van mezelf erven) te moeten verkopen om tegemoet te komen aan al de successierechten die te voldoen zijn op hun blote eigendommen waar ze pas veel later iets aan zullen hebben.

M.a.w. kunnen ze ??n van de GESCHONKEN blote eigendommen (in onverdeeldheid) verkopen aan de andere erfgenaam van hun oma die de andere helft als GESCHONKEN blote eigendom heeft (in dit geval, broer van hun moeder).

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 25 jan 2007 08:38

Indien de dochter vooroverlijdt dan erven haar kinderen de geschonken blote eigendom in onverdeeldheid.Ik herhaal ?Ook ONVERDEELDE BLOTE eigendom kan verkocht worden?.Indien dit minnelijk gebeurt dan dienen koper en verkoper de prijs vrij overeen te komen.Ook kunnen zij een deskundige minnelijk met de prijsbepaling belasten en al dan niet overeenkomen dat ze bindend is.Bij gerechtelijk uit onverdeeldheid treden wordt in principe openbaar verkocht.Wel zou een van de onverdeelde eigenaars kunnen aanbieden de andere uit te kopen tegen een prijs door gerechtsdeskundige te bepalen.

Miek
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 25 jan 2007 15:06

Bedankt.

Ik twijfelde vooral omdat de dochter "geschonken" eigendom zou nalaten aan de kleinkinderen van de schenker, die evtl niet kan verkocht worden.

Probleem is dus opgelost, andere "medegeschonkene" kan dus gerust het deel inkopen indien de dochter moest overlijden: dat was de bedoeling.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”