Huis schenken 1 jaar na grond.

prado
Topic Starter
Berichten: 155

Huis schenken 1 jaar na grond.

#1 , 03 aug 2011 17:02

Een jaar geleden is er een schenking geweest van een stuk grond.
Nu zouden de ouders graag een schenking doen van een huis.
Is dat mogenlijk, of moet daar ook 3 jaar tussen zijn.
Of is er soms een andere manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 aug 2011 18:05

De ouders mogen die schenking gerust doen. Echter , indien de begunstigde dezelfde is , zullen de schenkingsreechten berekend worden alsof het om een samenvallende schenking gaat. Dus de waarde van het huis wordt geteld bovenop die van de grond. Inderdaad, indien er 3 jaar tussen twee schenkingen ligt , wordt elke schenking steeds als een eerste gezien , en betaalt men de laagste rechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

prado
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 03 aug 2011 19:34

Dan komt het er op neer dat je op de grond 2x schenkingsrechten moet betalen.
Want die hebben we al moeten betalen.

Reclame

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 aug 2011 20:25

Neen , zo niet. maar de rechten voor het huis beginnen aan tarief dat van toepassing is , boven de prijs van de grond.
Stel de bouwgrond wordt bepaald op 150.000 €. Dan betaal je rechten : 3 à 10 %. Nu schenking van een huis van 250.000 € , zelfde schenkers , zelfde begunstigde. Dan worden voor deze schenking de tarieven genomen vanaf 150.000 tot 400.000 € , zijnde 14 à 24 %. En dan enkel op 250.000 €. het heeft zin om te wachten tot de eerste schenking 3 jaar geleden is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

prado
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 04 aug 2011 12:47

Ja dat maakt wel een groot verschil.
Bedankt voor de uitleg.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”