uitkopen vriendin bouwgrond

stoffelcc
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Laakdal

uitkopen vriendin bouwgrond

#1 , 02 jan 2007 11:40

Als eerste beste wensen voor het nieuwe jaar.

In April 2006 hebben wij (ik en ex-vriendin) een bouwgrond van 100.000 euro gekocht welke in Aug. 2006 notariaal ondertekend werd. Voor deze bouwgrond hebben wij tevens een hypotheek genomen bij de bank van het overeenkomstige bedrag.

Nu heeft begin December, na 8-jaar, mijn vriendin onze relatie stopgezet.
Het spreekt voor zich dat wij nu nog met dat stukje bouwgrond zitten waarvoor wij maandelijks dienen te betalen.

Aangezien de bouwgrond toch een goede investering is en de prijs van bouwgronden niet direct zullen zakken, zou ik graag die bouwgrond volledig zelf overkopen.
Is het mogelijk dat ik mijn ex-vriendin uitkoop?
Bestaat er een mogelijkheid om het bouwgrond + hypotheek volledig op mijn naam te zetten?
Dienen hiervoor dan nogmaals die registratierechten betaald te worden of kan dit vermeden / gereduceerd worden?
Welke kosten zullen er "opduiken"

Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback?

Hopelijk eindigd 2007 iets beter voor mij ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Koenraad
Berichten: 21
Contacteer: Website

#2 , 02 jan 2007 12:12

Evenzeer de Beste Wensen, en aan alle forumbezoekers en -beheerders van dit uitstekend forum.

Voor uw vraag : ik meen dat meeneemrechten niet van toepassing zijn voor bouwgronden, zie http://www.notaris.be/kameleon/servlet/ ... id=4097399

Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, bovendien gaat er een nieuwe eigenaar zijn, jij dus alleen.
www.woonforum.be

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 jan 2007 16:02

?Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De koop is dus niet voltrokken zolang niet ALLE medeeigenaars tot overeenkomst komen omtrent de prijs.

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...?(B.W.).

De hypotheek blijft aan de grond kleven.

Registratierechten zijn verschuldigd op deze verkoop.Inzake ?verrekening? zie art.61-3 e.v. en inzake ?verdelingen? zie art.109-114 Wetboek Registratierechten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

stoffelcc
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Laakdal

#4 , 03 jan 2007 19:00

Mensen,
Mercikes voor de response !!!

Weer een beetje wijzer :D

Terug naar “Successie- & Registratierechten”