Succecie-kosten op landbouwperceel aanpalend tuin

Jaak_
Topic Starter

Succecie-kosten op landbouwperceel aanpalend tuin

#1 , 21 feb 2011 13:58

Hallo iedereen,

Even de situatie schetsen: een aantal jaar geleden hebben wij een woning gekocht van een alleenstaande dame. Het huis + tuin ligt op een perceel van 10are, en dat hebben wij gekocht.

Nu ligt er achter onze tuin nog een landbouwperceel van 15 are dat nog eigendom is van de dame waarvan wij het huis gekocht hebben. Zij wilt ons nu dit perceel schenken (ze heeft geen kinderen, en door onze goede band wil ze dat stuk grond aan ons geven).

Mijn vraag is: hoeveel successie-rechten gaan wij op dit perceel moeten betalen? Wij hebben geen enkele familiale-band! De waarde van het stuk grond zou ongeveer een 5000 euro bedragen. (35000 euro per hectare grond tuinuitbreiding)

Alvast dank,
mvg,
Jaak

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 feb 2011 16:32

Vermits er geen overlijden is betaalt u geen successierechten , maar schenkingsrechten. Voor een onroerend goed van deze waarde moet je wel rekening houden met een taks van 30 % = 1500 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jaak_
Topic Starter

#3 , 21 feb 2011 16:41

Hallo Wanton,

Vooreerst dank voor uw antwoord!

Moeten wij dan naast schenkingsrechten, nog andere kosten aan de notaris betalen? (erelonen, schrijfkosten?)

Reclame

wanton

#4 , 21 feb 2011 23:38

Vermits u schenkingsrechten betaalt , zijn er geen schrijfkosten. Wel zal de notaris een ereloonnota voorleggen , en misschien bepaalde andere kosten. Vraag hem dat gerust op voorhand.
Toet-anch-Amon

Jaak_
Topic Starter

#5 , 22 feb 2011 09:32

Wanton, wederom dank voor uw antwoord.

Ik had nog een bijkomende vraag: aanpalend ligt nog een klein stukje landbouwgrond van een overbuur.

Indien wij dit stuk grond aankopen & wij spreken een prijs af (ik denk dat die prijs zo'n 3000 euro zou zijn): wat is het percentage schrijfkosten dat op dergelijk stuk grond wordt gerekend? Of maw: welke notaris en andere kosten moeten wij nog in rekening brengen?

wanton

#6 , 22 feb 2011 15:38

Jaak ,

de registratierechten bedragen 10 %. De meeste notaris rekenen ong. 400 € minimum voor een akte , plus ereloon. Kunnen nog in rekening gebracht worden : meetkosten , opzoekingskosten. Ik enk toch dat je mag rekenen op in totaal 1000 € aan diverse kosten.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”