Boete registratie bij verkoop woning

IH225
Topic Starter
Berichten: 1

Boete registratie bij verkoop woning

#1 , 29 nov 2006 14:05

Wij hebben in 2004 een woning aangekocht en deze in 2006 spijtig genoeg moeten verkopen, omdat mijn expartner en ikzelf niet meer samen zijn (niet getrouwd, enkel samenwonend - zonder samenlevingscontract).
Wij hebben de woning in 2004 aangekocht met klein beschrijf.
Aangezien wij binnen de 3 jaar verkopen, zouden wij een heffing moeten betalen welke neerkomt op 5% van de aankoopprijs en hierbij ook nog een extra bijkomende boete.
Nu heb ik ergens gelezen dat, indien je een brief stuurt naar de Ontvanger der Registratie en duidelijk stelt dat dit een geval van overmacht is, dat het misschien zou kunnen dat wij deze boete(s) niet zouden moeten betalen.
Is dit correct?

Waar kan ik het adres van deze Ontvanger der Registratie terugvinden?

Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 29 nov 2006 17:02

Forget it. Been there, done that. Het enige wat ik als reactie kreeg, was: "Wij zijn geen liefdadigheidsinstelling he madammeke". Ze houden zich er niet mee bezig wat het waarom was van vertrek hoor. Je mag het van mij gerust proberen, maar fat chance als je het mij vraagt. Ik heb ook gewoon moeten zwijgen en betalen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 nov 2006 15:57

Beste ,

omdat mijn zoon en zijn vriendin zeer onlangs een woning hebben gekocht mits klein beschrijf , heb ik eens ge?nformeerd bij de Ontvanger van Registratie van onze gemeente. De eerste bedoeling is idd 5 procent bijbetalen , met een boete. MAAR : U dient een bezwaarschrift in om die beslissing aan te vechten met omstandige uitleg van de gang van zaken.
Getrouwd/niet getrouwd , uiteen gaan in vriendschap of wordt het een (vecht)scheiding? U verklaart dat wegens heirkracht U niet aan uw verplichtingen daaromtrent meer kan voldoen en dat het financieel niet meer haalbaar is om alleen de woning af te betalen. Daarom hebben jullie beslist om te verkopen.
De DIRECTEUR van de Registratie KAN een beslissing in uw voordeel nemen , maar niets is gegarandeerd. Indien U binnen de twee jaar heeft verkocht kan U 3/5 terugvorderen , maar dit veronderstelt betaling van 10 %. Toch vragen in voorkomend geval !!
Een andere mogelijkheid is : de woning , na verkoop , bewonen als huurder. Want nergens staat vemeld dat dit als eigenaar moet zijn.
Het adres van de Registratie vindt U in de telefoonboek onder MINISTERIES.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 06 dec 2006 13:47

Dat kan je inderdaad doen. Voor mij heeft destijds zelfs een advocaat opgetreden om een dergelijke brief te schrijven. Resultaat: de bijkomende boete werd verminderd, en dat was het.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 08 dec 2006 11:04

U kan het proberen bij de ontvanger van de plaats waar de woning gelegen is.

Ga naar : http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl >Zoeken via Bevoegdheden > AKRED > Invorderen van tekortschattingen van onroerende goederen verkregen bij overeenkomst > Vul de postcode in en klik op Zoeken.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”