registratie vergist zich

doggy
Topic Starter

registratie vergist zich

#1 , 09 feb 2011 14:18

Met het oog op vrijmaken banktegoeden ging ik bij Registratie een attest van erfopvolging vragen. Werd geweigerd omdat er een testament zou bestaan en ik werd doorverwezen naar notaris. Notaris maakt akte van bekendheid op, rekent me 200 EUR, maar in de akte staat niets van een testament. Gewoonweg de wettelijke devolutie.
Aangifte gedaan voor betaling successierechten, registratie begint terug te beweren dat er een testament is en dat het aan hen moet voorgelegd worden. Maar er is geen testament....
Terug naar notaris die nogmaals alle opvragingen doet ter controle. Zegt me weer dat er nergens een testament bestaat.
Notaris kontakteert Registratie en uiteindelijk blijkt dat registratie zich vergist heeft (hoe weet ik niet, ik krijg van niemand uitleg..) en uiteindelijk is alles zonder meer in orde.

Vraag: Registratie heeft mij op (notaris)kosten gejaagd door me op en dwaalspoor te zetten. Kan ik de notariskosten terugeisen, want tenslotte heb ik schade ondergaan door hun fout.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 09 feb 2011 20:40

1. De registratie zal je beklag niet aanvaarden.
2. Tweehonderd € voor een akte van bekendheid? Een akte van bekendheid kost hoop en al slechts 35 €.
3. In een akte van bekendheid zal nooit de vermelding van een testament staan. De akte dient enkel om banktegoeden vrij te maken en vermeldt de gegevens van de overledene, alsook de gegevens van de reservataire erfgenamen met hun verwantschap.

roharro

#3 , 09 feb 2011 20:49

Creatief, ik heb niet zo lang geleden ook 200 EUR betaald voor van akte bekendheid bij mijn notaris. Vermoedelijk zijn de 35 EUR slechts de REGISTRATIERECHTEN die men moet betalen op dergelijke akte.

Toeval of niet, ik heb met de erfenis van mijn vader op dit ogenblik ook de meest buitennissige ervaringen met Registratie. Ik weet echt niet wat hen bezielt (ik heb voor vrienden en familie nochtans al veel successieaangiften gedaan)..zo vragen ze mij o.a. voor een geregistreerde bankgift het bewijs te leveren dat ze heeft plaatsgevonden! (hoe doet men dat als Registratie niet meer gelooft wat ze zelf hebben geregistreerd). Ja zeg ...ik ben doorgaans een kalm en beschaafd persoon (doe toch mijn best) maar als ze zo beginnen....

Sorry Creatief, maar in een akte van bekendheid (opgesteld door notaris) staan steeds de effectieve erfgenamen, ook als deze tot de erfenis komen via testament!!!!! Dat is nu net de reden waarom, als er een testament (of huwelijkskontrakt) is, men verplicht is langs (de kassa van) een notaris te passeren. Zo was het althans gisteren nog.....

Ik begin (bijna al) te twijfelen aan mijn geestelijke vermogens, misschien kan Wanton opheldering brengen ivm bovenstaande hersenspinsels.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief

#4 , 09 feb 2011 22:53

Ik heb mijn "akte van bekendheid" nog eens uit mijn farde gehaald. 't Was goed voor de opfrissing. Inderdaad, in onze akte werd er vermeld dat er 3 eigenhandige testamenten bestonden. Bij ons stonden er enkel de reservataire erfgenamen op met hun identiteit, het huwelijkstelsel en dan ook nog de gegevens van de erflater.
Goed mogelijk dat een akte van bekendheid dan ook 35 € kost aan registratie. Ik strijd dat ook niet af. Ik had enkel die 35 € gehoord.
Anderzijds vind ik het belachelijk dat op een akte van bekendheid de 3 testamenten of wilsbeschikkingen werden vermeld. Banken of andere instanties hebben daar eigenlijk niets mee te maken en hebben dat ook niet nodig om dat te weten. Het belangrijkste is dat ze weten wie erfgenamen zijn of niet. Indien de notarîele wetgeving die vermelding oplegt, dan is dat zo maar. Zo komen die mannen toch tenminste aan hun tweede blad, waar bijna niets meer opstaat en toch betaald moet worden.
Mijn excuses indien ik je op de trap naar de hemel toe heb versperd. :wink:
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 feb 2011 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#5 , 09 feb 2011 22:58

Ik heb mijn "akte van bekendheid" nog eens uit mijn farde gehaald. 't Was goed voor de opfrissing. Inderdaad, in onze akte werd er vermeld dat er 3 eigenhandige testamenten bestonden. Bij ons stonden er enkel de reservataire erfgenamen op met hun identiteit, het huwelijkstelsel en dan ook nog de gegevens van de erflater.
Goed mogelijk dat een akte van bekendheid dan ook 35 € kost aan registratie. Ik strijd dat ook niet af. Ik had enkel die 35 € gehoord.
Mijn excuses indien ik je op de trap naar de hemel toe heb versperd.
Geen excuses nodig, ik ben enkel furieus op Registratie omdat ze mij al enkele keren onnodig 320 km afstand hebben laten afleggen en het dossier nog altijd niet is afgerond. Ik woon namelijk 160 km van het desbetreffende Registratiekantoor en notaris....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#6 , 09 feb 2011 23:06

Ze geven ook tussendoor de aanleiding om "woedend" te worden. Zo betaal ik in de ene gemeente 0 € voor kopies en in de andere gemeente 17 €. Het "werk" moest voor hen betaald worden.

j.demoor

#7 , 11 feb 2011 09:17

Uw relatie met de Registratie is hier niet van contractuele doch van buitencontractuele aard(art.1240bis B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1382. ELKE daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

Indien u zich hierop beroept dan dient u uw schade,de fout van de Registratie en het oorzakelijk verband tussen beide te BEWIJZEN. Begin met Registratie aangetekend uw schade,zijn fout en het oorzakelijk tussen beide aan te tonen. Maan haar daarin aan uw schade binnen een redelijke termijn te vergoeden en daag haar voor de rechter indien zij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg geeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”