Wat met de levensverzekering in een erfenis?

Dennis Vanpeperstraete
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Koksijde

Wat met de levensverzekering in een erfenis?

#1 , 25 nov 2006 10:10

Beide ouders overlijden in een tragisch auto-ongeluk en de enige erfgenaam is een minderjarig kind van 16 jaar.

Ik weet ondertussen dat het kind twee aangiftes moet doen met een splitsing van de goederen die in de huwgemeenschap zitten.

De vader heeft een levensverzekering afgesloten voor een bedrag van
? 100.000,00 die werd betaald door beide ouders (dus door de gemeenschap).

Mijn vraag is nu, beide ouders sterven en het kind wil de aangiften doen.

Wordt die waarde van ? 100.000,00 gesplitst bij de aangifte of gaat deze eerst integraal naar de moeder en moet deze ? 100.000,00 volledig worden aangerekend bij de aangifte voor de moeder.

Daarnaast is er op het ouderlijk huis nog een schuldsaldoverzekering afgesloten met een waarde van ? 81.257,00.

Vraag is nu:

Voor de aangifte wordt die gesplitst omdat het werd betaald door de gemeenschap, hoe breng je dit nu in?
Trekt met deze bedragen eerst af want er is een schuld en telt men ze bij de aangifte dan weer bij door de uitkering van de schuldsaldoverzekering?

Reeds bedankt en met vriendelijke groeten,
Dennis Vanpeperstraete

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 nov 2006 12:49

?Art.720.Om erfgenaam...te zijn moet men de erflater overleven.Art.721.Wanneer de volgorde waarin twee of meer personen zijn overleden niet kan worden bepaald,worden die personen geacht gelijktijdig te zijn overleden?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat beide ouders geacht worden gelijktijdig te zijn overleden.Dit houdt in dat zij van mekaar niet erven en dat dus hun kind RECHTSTREEKS erfgenaam is van beiden.

Ik ga er tevens van uit dat beide ouders huwden onder het wettelijk stelsel zodat geldt ?Art.1405.Gemeenschappelijk zijn:...4.alle goederen waarvan niet bewezen is dat ze aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling?(B.W.).

Zowel de levensverzekering afgesloten door de vader als de schuldsaldoverzekering behoorden aldus tot het gemeenschappelijk vermogen.

Door het einde van het huwelijk werd het ?huwelijksvermogen? een ?onverdeeldheid? waarvoor geldt ?Art.577-2.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn?(B.W.).

U kan het schuldsaldo bij overlijden opnemen in vak VIII(schulden) van de aangifte en het bedrag van de schuldsaldoverzekering in vak VI(activa) ervan.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”