boete ontduiken registratierecht

kir2
Topic Starter
Berichten: 3

boete ontduiken registratierecht

#1 , 14 nov 2006 10:05

tjdens de verkoop van mijn huis heb ik van de koper een serieus bedrag gekregen onder de tafel
compromis werd opgemaakt naturlijk met een veel minder bedrag
dit alles om minder registratierecht te betalen
juist voor het verlijden van de akte weigerd de koper het huis te kopen
en eiste zijn bedrag (onder tafel terug)
bij deze ging ik niet akkoord waardoor er nu een gerechterlijk onderzoek bezig is omdat hij zogezegd dat bepaald bedrag (onder tafel) hij als effectief voorschot zou gegeven hebben aan mij???
gerechterlijk onderzoek spreekt nu in mijn voordeel zodat de verkoop toch doorgaat maar ik zal natuurlijk ook een boete moeten betalen omdat ik dat aanvaard heb.
nu mijn vraag weten jullie ongeveer wat mijn boete zou bedragen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 14 nov 2006 10:23

Artikel 203

In geval van bewimpeling aangaande prijs en lasten of overeengekomen waarde, is elke der contracterende partijen een boete verschuldigd gelijk aan het ontdoken recht. Dit recht is ondeelbaar door alle partijen verschuldigd.

Het aanvullende recht dat ingevolge een bij schatting vastgesteld tekort of anderszins betaald geworden is, wordt aangerekend op het aanvullend recht, vereffend uit hoofde van de bewimpeling waarvan sprake in vorenstaande alinea.

In alle gevallen waarin de heffing op de prijs en de lasten of op de overeengekomen waarde geschiedt, moet de werkende notaris de verschijnende partijen de eerste alinea van dit artikel voorlezen.

Op straf van een boete van 25 EUR moet uitdrukkelijke melding van die voorlezing in de akte gemaakt worden.

kir2
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 nov 2006 10:42

het probleem hierbij is dat de verkoopsovereenkomst onderling werd afgehandeld en niet bij een notaris en het bedrag die onder tafel is gegeven is maar liefst zo'n kleine 50 000 euro

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 14 nov 2006 10:50

dan zal de boete wegens verkeerde aangeven elk 5000 euro zijn, zowel voor de koper als voor de verkoper, dus 10000 in totaal.

Plus het ontdoken recht zelf (vermoed ik), 5000 euro (door de koper te betalen)

kir2
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 nov 2006 11:01

natuurlijk sleept deze zaak al 2 jaar aan
nu de koper weet dat hij geen possitieve reactie gekregen heeft op de rechtbank zit het er dus dik in dat hij in beroep gaat
maar hierdoor kan zijn straf toch noch verzwaard worden ale hoop ik

Terug naar “Successie- & Registratierechten”