schenking in successieaangifte

Marc62
Topic Starter
Berichten: 11

schenking in successieaangifte

#1 , 13 nov 2010 00:30

Mijn vader is onlangs overleden en hij deed in zijn laaste maanden een paar schenkingen van roerende goederen aan zijn enige zoon en zijn kleinkinderen. Deze schenkingen zijn allen geregisteerd.

1)Klopt het dat deze schenkingen moeten opgenomen worden om het toepasselijk tarief van de successierechten te kunnen berekenen omdat de Ontvanger van de successierechten deze bedragen eerst fictief bij het erfdeel telt? Maw dat bij een schenking van bv. 250.000 euro aan de iemand in rechte lijn vervolgens op alles wat die persoon nog aan roerende goederen erft 27 % moet betaald worden aan successie. Ik dacht dat een schenking echt 'bevrijdend' was. Maw eerst aan 3%, dan 9 % ...

2) Moeten de begunstigden van een schenking opgenomen worden in het gedeelte van de aangifte dat zegt welke erfgenaam, legataris of begiftigde wat krijgt? Maw wordt een schenking nog als deel van erfenis gezien? In dit geval zouden de kleinkinderen bv. moeten opgenomen worden als begiftigden van de erfenis, terwijl ze niets bijkomend krijgen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hardlife
Berichten: 94

#2 , 13 nov 2010 05:59

1)
Als het hier inderdaad enkel om roerende goederen gaat, dan bent U inderdaad bevrijd van aangifte in de successierechten. Het opduweffect van de schenkingen gedaan 3 jaar voor het overlijden van uw vader is hier niet van toepassing. (dit in tegenstelling tot schenkingen van onroerende goederen) De fiscus zal dus in uw geval (roerende goederen) met de reeds gedane EN GEREGISTREERDE schenkingen geen rekening mogen houden bij de berekening van de successierechten. Op dit vlak werd dus goed aan successieplanning gedaan, want aangezien alle schenkingen van de roerende goederen werden geregistreerd, werkt dit inderdaad bevrijdend.

2)
Schenkingen moeten uiteraard niet worden opgenomen in uw aangifte. Deze goederen werden immers verkregen om niet tijdens het leven van uw vader, en niet naar aanleiding van diens overlijden. De begunstigden zijn immers géén erfgenaam voor wat deze schenkingen betreft, waardoor zij ook niet belast zullen worden.

met vriendelijk groet

Marc62
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 13 nov 2010 09:33

Bedankt.

Voor een goed begrip : ik denk wel te moeten vermelden op het aangifteblad dat er schenkingen geweest zijn tijdens de laatste 3 jaar. Ik mag immers niet vermelden dat er geen schenkingen geweest zijn in de voorbije 3 jaar; maar ik moet ze niet opnemen in het aangiftegedeelte dat het handelt over wie wat krijgt, noch in het aangiftegedeelte dat handelt over het vermogen.
Juist?

Reclame

hardlife
Berichten: 94

#4 , 15 nov 2010 00:44

Dat heeft u juist. Vergeet duidelijkheidshalve niet te vermelden dat reeds registratierechten werden betaald op de gedane schenkingen.

mvg

Marc62
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 15 nov 2010 08:38

Bedankt

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 15 nov 2010 17:55

U moet enkel niet-geregistreerde schenkingen vermelden. Schenkingen waarop het registratierecht van 3 of 7 % is op betaald , dienen niet vermeld te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”