Erfenis in het buitenland

Babette
Topic Starter

Erfenis in het buitenland

#1 , 06 dec 2005 17:06

Ik ben nederlandse, getrouwd met een belg, en ik woon in belgie. Nu is mijn vader overleden, en zal ik geld erven.
1. hij had een pensioenverzekering die heeft mij geld uitgekeerd op een nederlands rekeningnummer. Ik heb hier in Nederland belasting over betaald. Iemand heeft mij gezegd dat ik dit geld terug kan krijgen en dat ik in Belgie belasting zou moeten betalen. Waar kan ik hiermee terecht?
2. als de erfenis vrijkomt, hoe moet ik dit dan aangeven in Belgie? En wie kan mij helpen met de administratieve rompslomp?


Het gaat niet over erg grote bedragen ....

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 06 dec 2005 18:56

Er bestaan inderdaad regels om dubbele belasting te vermijden in het successierecht. Maar het zal eerder zijn dat u minder zal moeten betalen aan belgische succesierechten, niet dat u geld terugkrijgt.

Maar ik verwijs u best door naar een notaris bij u in de buurt. Die kan de aangifte voor u opstellen, hetgeen ik iu n deze situatie toch wel zou aanraden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2005 23:00

Wetboek van successierechten (http://www.fisconet.fgov.be/nl)

"Artikel 1

Er wordt gevestigd:

1? een recht van successie op de waarde, na aftrekking van de schulden, van al wat uit de nalatenschap van een Rijksinwoner wordt verkregen;

2? een recht van overgang bij overlijden op de waarde der onroerende goederen gelegen in Belgi? verkregen uit de nalatenschap van iemand die geen Rijksinwoner is.

Voor een Rijksinwoner wordt gehouden, hij die, op het ogenblik van zijn overlijden, binnen het Rijk zijn domicilie of de zetel van zijn vermogen heeft gevestigd."

Als uw vader in Nederland woonachtig was en in Belgi? geen onroerende goederen had moet u in Belgi? geen successierechten betalen.

Allicht zal u dan in Nederland successierechten moeten betalen maar dat vraagt u best op een Nederlandse site.

scorpioen

Reclame

Babette
Topic Starter

#4 , 12 dec 2005 14:30

Bedankt!
In Nederland betaal ik inderdaad automatisch successierechten. Zou fijn zijn als ik in Belgie niet nog eens hoef te betalen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”