Erfenis

Iris
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: St. Lievens-Houtem

Erfenis

#1 , 06 nov 2006 10:21

Beste,
Onze ouders zijn gehuwd in 1946 met een contract dat bepaalt "langst leeft al".
Er is intussen een nieuwe huwelijksvermogenswetgeving gekomen waarbij men tijdens een overgangsperiode die eindigde in 1976 een verklaring voor de notaris kon afleggen dat men het bestaande contract ongewijzigd wenste te behouden. Dit is niet gebeurd.
Vader is onlangs overleden. De notaris stelt dat dit contract nog altijd geldig is en dat mijn moeder dus in het bezit komt van de volledige nalatenschap. Die omvat gezamenlijke aankopen door de huwgemeenschap en ook erfenissen door mijn vader.
Volgens de notaris gaat het over een beding in een huwcontract dat niet be?nvloed wordt door de nieuwe wetgeving.
Is dit correct ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 nov 2006 10:23

Ik ga ervan uit dat u met "langst leeft al" bedoelt : ?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij langst leeft,bij de verdeling een ander deel dan de helft,of zelfs het hele vermogen,zal ontvangen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek 21 maart 1804).

De ?nieuwe wet? van 14 juli 1976(B.S. 18 september 1976;zie zonodig papieren Staatsblad op uw Gemeentebestuur) trad in werking op 28 september 1976 en bevat in artikel III de overgangsbepalingen.Deze overgangsbepalingen laten evenwel de overeenkomsten uit art.1461 B.W. onaangetast.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 10 nov 2006 19:23

Beste Iris,
een huwelijkscontract uit 1946 is nog steeds geldig , hoewel het mogelijk was sinds 1976 het te wijzigen en aan te passen aan de bestaande situatie. Ik denk dus dat de erfenis volledig bij uw moeder zal vallen.
Sta me toe enkele bedenkingen te formuleren.
De redactie van het contract van uw ouders is op zijn zachtst gezegd 'onzorgvuldig' geweest. Normaal werd onderscheid gemaakt tussen wat zou gebeuren tussen enerzijds 'zonder kinderen' en anderzijds 'met kinderen'. Het resultaat zou nu al verschillend zijn. Ook kon andere bestemming gegeven worden aan gemeenschappelijke goederen en de 'eigen' goederen (uit erfenis vb.) In 1981 werd , in het wettelijk stelsel, de langstlevende echtgenoot een bevoorrechte , reservataire erfgenaam , waarbij diens rechten vast liggen. Veel huwelijkscontracten zijn toen aangepast , sommige notarissen namen zelf het initiatief. In dit geval is dat dus duidelijk niet gebeurd.
Bovendien is de formule "langst leeft , al heeft " een dure bedoening qua erfenisrechten , zonder veel practisch voordeel. Alles , nl. de helft van de gemeenschap plus het eigen vermogen , wordt belast op ??n persoon bij het eerste overlijden. Bij het tweede overlijden wordt 'alles' nog eens belast. Zelfs na 1/1/07 , als de gezinswoning vrij is van successierechten tussen echtgenoten , dient veel meer betaald te worden dan in het wettelijk stelsel. Dus een echtpaar MET kinderen heeft GEEN contract 'langst leeft , al heeft.' Daarom de raad : herlees uw huwelijkscontract en zie of de bepalingen erin nog nodig of gewenst zijn . Een wijziging van het huwelijkscontract is niet duur.
Durf uw notaris te interpelleren.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”