erfenis

2010.evil
Topic Starter

erfenis

#1 , 02 aug 2010 17:14

We zijn getrouwd met scheiding van goederen omdat we elk kinderen uit een ander huwelijk hebben. De notaris zei dat dit de enige goede formule was. Toch voel ik de hete adem van mijn stiefkind. Ik heb al heel wat in ons huwelijk geïnvesteerd maar de bewijzen zijn waarschijnlijk juridisch niet geldig. Ook mijn partner zou liever een formule "langst leeft al heeft " in het huwelijkscontract zetten en dan een testament opmaken voor de kinderen. Is dat een goed idee ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 aug 2010 19:37

Beste ,
eerst en vooral : uw stiefkind erft niet van U. Ik begrijp wel dat hij wel een deel kan bekomen dat eigenlijk van U is , omdat de verdeling niet goed gebeurd is. Daarom , als jij iets koopt , laat de factuur op uw naam zetten.

Nu , scheiding van goederen is in jullie geval wel de aangewezen weg. Iedere partner heeft zijn vermogen. Er kunnen zaken in onverdeeldheid zijn , waarvan elk in principe de helft bezit.
De formule 'langst leeft ,al heeft' is niet mogelijk in jullie situatie : niet wegens het huwelijksstelsel , niet wegens de twee soorten kinderen.
De kinderen erven alleen van hun eigen ouder , terwijl de partner het vruchtgebruik bekomt van de ganse erfenis. Dat is mi. ook niet altijd een goed resultaat. Daarom : spreek eens met een notaris over de wet-Valkeniers. Jullie kunnen het vruchtgebruik beperken tot de gezinswoning. De kinderen kunnen dan direkt beschikken over hun erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”