meeneembaarheid registratierechten

siesje
Topic Starter
Berichten: 4

meeneembaarheid registratierechten

#1 , 25 jul 2010 20:11

In december 2008 verkocht ik mijn woning wegens echtscheiding. Voor die woning hadden mijn ex-partner en ik ongeveer 8000 euro registratierechten betaald. Ondertussen heeft zij een nieuwe woning aangekocht en waarschijnlijk heeft ze genoten van die meeneembaarheid. Vraag is: zou ze 8.000 euro of de helft ervan kunnen meenemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jul 2010 21:20

Zij heeft slechts recht op de helft. Net zoals jij.
Indien jij niet zinnens bent kortelings een aankoop te doen , kan je eens proberen bij de Registratie wat jij kan doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 jul 2010 10:54

“Art.61-3 In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

“Art.61-4 Aan de in artikel 61/3 bepaalde verrekening zijn de volgende voorwaarden verbonden :...3° in het in 1° bedoelde document of in een ondertekende en waar en oprecht verklaarde vermelding onderaan op dat document, vermeldt de natuurlijke persoon uitdrukkelijk :a) dat hij op enig ogenblik in de periode van achttien maanden voorafgaand aan de verkoop of verdeling, zijn hoofdverblijfplaats heeft gehad in de verkochte of verdeelde woning...Indien één van de voorwaarden bepaald in het eerste lid niet is vervuld, wordt het tot de heffing van het evenredig recht aanleiding gevend document betreffende de nieuwe aankoop geregistreerd zonder toepassing van artikel 61/3.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Indien zij voldeed aan voornoemde voorwaarden dan zou ze haar ‘wettelijk aandeel in de rechten’ = de helft van 8.000 euro hebben kunnen meenemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 31 jul 2010 04:36

Kan je de andere helft van deze rechten overdragen, b.v. als verrekening in de vereffening en verdeling?
Handige documenten voor Personenrecht

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 jul 2010 18:42

Dag Luc ,

mag ik vragen : wanneer slaap jij? Ik zie berichten van U ; vrijdagavond 8 u , deze nacht half twee , half drie , kwart na vier , half vijf , deze middag even voor twee!
heb jij een laptop rond uw nek hangen? Met andere woorden : U bent zeer bedrijvig op het forum. In sé is dat geen probleem. Maar let op voor het 'bericht voor het bericht.' , dat u oppervlakkig wordt of naast de kwestie begint te praten. Dat fenomeen kan zich zeker voordoen als men op te veel rubrieken wenst mee te spelen.
In alle geval , mijn groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 31 jul 2010 20:24

Zij heeft slechts recht op de helft. Net zoals jij.
Indien jij niet zinnens bent kortelings een aankoop te doen , kan je eens proberen bij de Registratie wat jij kan doen.
Ik zie hierin niet dadelijk een concreet antwoord op mijn vraag, maar ik zal er eens over slapen ze :?
Handige documenten voor Personenrecht

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 31 jul 2010 21:13

Kan je de andere helft van deze rechten overdragen, b.v. als verrekening in de vereffening en verdeling?
Neen!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 31 jul 2010 21:16

mijn dank
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Successie- & Registratierechten”