schenking en registratie

frank1234
Topic Starter
Berichten: 8

schenking en registratie

#1 , 13 jul 2010 17:22

even de situatie schetsen:

wij zijn thuis met 4 kinderen. 2 van de kinderen willen in het ouderlijk huis blijven wonen. Ouders zijn rond de 60 jaar
Zou een eventuele schenking van de naakte eigendom aan de 4 kinderen waarna direct een verkoop van die naakte eigendom van 2 kinderen aan de andere 2 de beste manier zijn , zodat die 2 daar kunnen blijven wonen wanneer de ouders sterven?
En hoeveel zouden de schenkingsrechten / registratierechten zijn voor elk van de kinderen?
Het huis zou rond de 600 000€ waard zijn
De verdeling zou ook eerlijk moeten gebeuren

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jul 2010 21:28

Vooreerst : indien deze procedure wordt gevolgd komen de twee die thuis blijven goed weg.

De blote eigendom wordt berekend op basis van de leeftijd van de waarschijnlijk langst levende ouder. Voor een vrouw van nu 60 jaar heeft het vruchtgebruik een waarde van 53.70 %. De blote eigendom van het huis is dan 46.30 % of 277.800 €. Deze BE wordt dan via schenkingen verdeeld tussen de 4 kinderen. Eigenlijk zijn er 8 schenkingen : elke ouder schenkt 1/8 BE aan elk van de 4 kinderen. De schenkingsrechten worden wel berekend op de volle eigendom = 8 x 75.000 € geeft rechten : 8 x 3875 €.
Indien de BE verkocht wordt , ontvangen de verkopers slechts 1/4 van 277.800 € of 69450 €. De kopers doen een gouden zaak . Ze betalen bovendien slechts 1 % aan registratierechten en hebben geen kosten onderweg. Bij het overlijden van de laatste ouder hebben zij de helft van de woning in volle eigendom , aan huidige waarde dus 300.000 €.
Een schenking nu is OK. Maar een koop/verkoop kan later nog gebeuren aan mi. meer realistische prijzen. Waarom het huis niet gewoon laten vererven. De successierechten zijn ongeveer hetzelfde.
Dit is een vrijwillige verarming vanwege de schenkers. Ik veronderstel dat de ouders over voldoende kapitaal beschikken om eventuele rusthuiskosten te betalen , want in dergelijke situatie zal een OCMW nooit tussenkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frank1234
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 jul 2010 10:17

Alvast bedankt voor de reactie

probleem is dat de 2 kinderen die er nog wonen verbouwingen willen doen. Ze willen zeker zijn dat het huis naar hun gaat. Van een rusthuis is geen sprake

en als de 2 kinderen de blote eigendom kopen van de ouders? hoe zit het dan met registratierechten?

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 jul 2010 16:05

Registratierechten verkoop uit de hand bedragen 10 %. Op de volle eigendom geeft dat dus 60.000€.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frank1234
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 15 jul 2010 17:05

en indien we het zouden kopen op lijfrente? Wat zou de kost per maand zijn ? en registratierechten?

bedankt

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 16 jul 2010 16:48

Verkoop op lijfrente aan een erfgenaam is vrij delicaat en eerder af te raden. Dit kan leiden tot de facto onterving van de mede-erfgenamen.
Dan is er nog art. 11 Wetb. Succ. dat bepaalt dat - in veel gevallen - het verkochte goed toch nog in de nalatenschap valt van de verkopers. De goederen , aan hun waarde op datum van overlijden , zullen geacht worden deel uit te maken van de nalatenschap van de verkopers en door de kopers als legaat te zijn ontvangen. Daardoor zullen successierechten moeten betaald worden. Ik zou mij als mede-erfgenaam in ieder geval verzetten tegen dergelijke constructie.
Weet ook dat een blote eigenaar moeilijk aan een hypothecaire lening geraakt en bovendien dan nog niet in aanmerking komt voor fiscale aftrek via de woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”