Klein beschrijf en rechtenvermeerdering

neira
Topic Starter
Berichten: 89

Klein beschrijf en rechtenvermeerdering

#1 , 12 jul 2010 16:17

Indien niet kan worden voldaan aan de bewoningsplicht (3 jaar domicilie, begin binnen 3 jaar na aankoop, één van de voorwaarde voor klein beschrijf) zijn naast de aanvullende rechten (5%) ook nog eens een vermeerdering (5%) verschuldigd, behalve indien overmacht kan worden bewezen.

Bij het aangaan van de lening was ik alleenstaand. Nu heb ik een vriendin die zelf ook al een huis heeft. Als we officieel willen samenwonen moeten we derhalve binnenkort ons drie jaar in mijn huis gaan vestigen. Maar zij heeft echter ook nog een deel van haar driejarentermijn te doen. In feite kunnen we dus niet officieel samenwonen en zijn we in wezen verplicht twee keer alle vaste kosten die met een huis gepaard gaan te betalen. De fiscus verplicht ons in deze eigenlijk hiertoe, want naar ik het begrijp is een eenvoudige “afstand van klein beschrijf” niet mogelijk. Dat ik de aanvullende rechten verschuldigd ben heb ik geen probleem mee maar dat er dan sowieso 5% vermeerdering bijkomt, wél. Had ik zonder klein beschrijf gekocht, kon dit wel, nu hang ik er aan vast en is zelfs geen regularisatie mogelijk.

Is er een manier om wel officieel samen te wonen, op een adres naar keuze, zonder de vermeerdering verschuldigd te zijn? (de aanvullende rechten is logisch maar de vermeerdering komt mij als “niet billijk” over).

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding