kosten van procederen bij erfeniszaak

jdebaere
Topic Starter
Berichten: 3

kosten van procederen bij erfeniszaak

#1 , 18 jun 2010 14:10

In een erfeniszaakis er een meerderheid van de erfgenamen die geprocedeerd hebben. Vraag is: Kunnen de gemaakte kosten bij een eventuele schedeloosstelling vòòr de verdeling onder alle erfgenamen verhaald worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2010 14:38

Over welke kosten hebt u het? Over welke schadeloosstelling hebt u het?

Voor de advocatenkosten is er enkel de rechtsplegingsvergoeding die eventueel kan toegekend worden.

jdebaere
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 jun 2010 16:35

In het kort: na het overlijden van ons moemoe is er geen enkel financieel document gevonden. De persoon die de financiele opvolginghad gedaan - een erfgenaam - laat weten dat er geen papieren zijn en ook bijna geen erfenis. De erfgenamen (met uitzondering van de ergenaam die het financieel beheer had gedaan) hebben process aangespannen omdat we vermoeden dat ze een groot deel van de erfenis heeft achtergehouden. Om dit te bewijzen moeten we de banken aflopen om info te verzamelen. Dit alles kost natuurlijk geld en ondertussen hebben een aantal erfgenamen afgehaakt (te duur en duurt te lang). Vraag is of de kosten aangerekend door de bank en de advocaat kunnen worden afgetrokken alvorens - bij winst op de rechtbank - de erfenis te verdelen.

Als ik het goed begrijp is de rechtsplegingsvergoeding iets dat we kunnen terugvorderen van de "veroordeelde".

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 18 jun 2010 20:50

Eén antwoord kan ik je al zeker geven: de kosten, die er werden gemaakt voor het bankonderzoek worden niet terugbetaald met gelden uit de nalatenschap. Deze vraag heb ik gesteld aan onze advocaat. Onze kosten waren ongeveer 700 €. Ik heb dit zelf gedaan in samenspraak met mijn andere erfgenaam. Ons dossier was echt een van de betere dossier, zei onze advocaat aangezien het financiële luik volledig was uitgespit. Ik heb aan dit dossier 1,5 jaar gewerkt. Er zijn enkel nog 2 tak23-verzekeringen, die het gerecht voor ons moet uitzoeken omdat de bank ons niets wil geven. De bewijzen, die we hebben gevonden, zullen ook niet meer opnieuw worden opgevraagd. In deze omstandigheden wordt de vereffing-verdeling van kortere duur.

Hiervoor hebben we beiden een onderhands contract opgemaakt, waarin de kosten onder ons twee zouden verdeeld worden. Dit geschiedde ook zo. Het bankonderzoek hebben we verricht met dezelfde reden als jullie.

De erfgenamen hebben een proces aangespannen? Bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?
Persoonlijk weet ik zelfs niet of dit mogelijk is om nog af te haken wanneer er een vonnis is geweest. Een vereffening-verdeling is wel een proces van lange duur, maar dit had iedere erfgenaam moeten weten. Ik geef je hier een voorbeeld van: half april zijn we met ons dossier naar de advocaat gestapt. Het is nu half juni. Tot op heden hebben we nog geen vonnis in onze brievenbus gekregen. Tijdens de zomervakantie worden er alleen maar hoogdringende zaken afgehandeld op de rechtbank. Dus we verwachten pas in september een vonnis.

In het beste geval krijgen jullie de RPV. Hier kunnen jullie de advocaat mee terugbetalen.

Hebben jullie elk een eigen advocaat genomen of is het één advocaat voor de eisende partij? Indien jullie elk een eigen advocaat hebben genomen, dan wordt dit een dure bedoening.

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 18 jun 2010 21:13

Nog even iets toevoegen: indien het financiële onderzoek gebeurt tijdens de gerechterlijke procedure dan vallen de onkosten ten laste van de nalatenschap. Indien jullie dit bankonderzoek hebben uitgevoerd voor het vonnis, dan kan je deze niet terugvragen van de tegenpartij (de persoon, die altijd het financieel (wan?-beheer heeft gedaan.

jdebaere
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 jun 2010 22:49

We zullen dus ook maar een akkoord maken met de rest voor we nog veel geld uitgeven.

Bedankt voor de informatie en de snelle reactie!

Jan

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 19 jun 2010 12:08

Als je zeer doordacht rekeninglistings opvraagt, dan kost dat niet zo veel. Ikzelf had misschien nog een 130 € kunnen besparen als ik achteraf het dossier bekijk.

Hoe zit het met jullie advocaat? Is de aanvraag van vereffening-verdeling al voor de Rechtbank van Eerste Aanleg voorgekomen?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”