Erfenis

Krullie
Topic Starter
Berichten: 1

Erfenis

#1 , 30 sep 2006 13:25

Mijn ouders hebben enkele eigendommen. We (=mijn ouders, mijn broer en ik) zouden alles te goei geregeld willen hebben zodat mijn broer en ik later zo weinig mogelijk onkosten hebben als we erven.
Hoe regelen we dit het beste?

De optie is om nu al een deel te schenken aan mijn broer en mij maar dan moeten wij op die eigendommen ook belastingen gaan betalen. We hebben beide bouwplannen in de toekomst dus om dan ook nog eens extra te moeten betalen aan belastingen zie ik precies niet echt zitten...

Als ik het goed begrijp (je mag me tegenspreken als ik verkeerd ben!) dan krijgt mijn moeder het vruchtgebruik van alles stel dat mijn vader als eerste komt te sterven. Mijn broer en ik erven dan ook al een deel maar dat is naakte eigendom, klopt dit? Moeten wij (mijn broer en ik) op dat moment ook al successierechten betalen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 01 okt 2006 15:41

Indien uw ouders bouwgrond wensen te schenken, dan geniet U van het verlaagd schenkingstarief.
Indien U niets onderneemt, erft U inderdaad de naakte eigendom en de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik. Op dit ogenbik zult u idd reeds successierechten moeten betalen.
Een constructie waarbij uw ouders aan u enkel de naakte eigendom zouden schenken met voorbehoud van vruchtgebruik - waarbij bij overlijden van de ouders het vruchtgebruik automatisch aangroeit aan uw naakte eigendom en u dus aan een deel successierechten ontsnapt - IS TEN STELLIGSTE AF TE RADEN. Deze constructie, die tot voor een paar jaar zeer populair was, en die tot op heden (raar maar waar) door sommigen nog steeds wordt geadviseerd, werd door de Belgische fiscus immers totaal afgeblokt doordat men op het ogenblik van de schenking zal worden belast op de volledige waarde van het goed (en dus niet op de naakte eigendom) zodat het voordeel 0,0 is.

Wesley
Berichten: 294

#3 , 02 okt 2006 16:34

@Fresh

ik ga akkoord met uw stelling onder dit voorbehoud.

Een schenking in schijven - met tussenperiode van telkens 3 jaar - en waarbij men de schijven zo indeel dat men in de laagste tarieven valt van schenkingsrechten kan nog altijd voordeliger zijn dan successierechten. Successierechten gaat bij eigenommen met hoge waarde met name al heel snel naar de hogere tarieven.

Bespreek dit eens met een notaris. Die geeft u concreet, en gratis, advies.
Schenken blijft dus een mogelijkheid maar moet idd cijfermatig goed bekeken worden.

(vb. 3 schenkingen van 1/3de - over 9 jaar gespreid. registratie op 1/3de volle eigendom goed(eren) - te vgl met - successierechten op totale waarde bij overlijden)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”