Overdracht van tegoeden.

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

Overdracht van tegoeden.

#1 , 29 mei 2010 09:16

Hallo,

Mijn vader is gestorven en zijn echtgenote is mijn stiefmoeder.
Zij zijn getrouwd toen ik reeds meerderjarig was.
Ze waren getrouwd in gemeenschap van goederen.
Er zijn rekeningen bij 3 verschillende banken + een huis.
De rekeningen zijn geblokkeerd.
Mijn stiefmoeder vraagt nu om een aanvraag voor attest van erfopvolging te tekenen(via een registratiekantoor)

Kan,moet dit attest voor elke bank apart worden getekend ?
Als de rekeningen gedeblokkeerd zijn, wie heeft er dan toelating om geld ervan te verbruiken ?
Wanneer kan de overdracht van tegoeden plaatsvinden ? Onmiddellijk na de deblokkering of moeten daarvoor nog andere handelingen gebeuren ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 mei 2010 20:55

Een aanvraag tekenen voor een attest van erfopvolging doe je één maal. Je kan meerdere attesten vragen , voor elke bank vb.

Als jij enig kind bent van je vader , erf jij van hem de blote eigendom en je stiefmoeder het vruchtgebruik van alles wat in zijn nalatenschap zit. Eigen goederen van voor dit huwelijk , de helft van de gemeenschap. Wees gerust , er zal een wedersamenstelling gebeuren van zijn vermogen.

Voor onroerend goed is er geen probleem. Maar voor de roerende goederen , zeker het geld en effecten , moet je de onverdeeldheid met je stiefmoeder zelf organiseren.
Plaats het geld van je vader - na betaling van begrafenis en successierechten - op een geblokkeerde rekening op uw naam , met de melding bij de bank dat uw stiefmoedeer de intresten moet ontvangen. Dit gebeurt zo lang zij leeft en bij haar dood heb je de volledige beschikking over die som.

Weet dat jij in principe niet erft van haar. Daarom moet je deze regeling eisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 03 jun 2010 19:57

Wees gerust , er zal een wedersamenstelling gebeuren van zijn vermogen.
Dank voor antwoord.

Kunt u verduidelijken wat de wedersamenstelling bevat :
- Gaat men 3 jaar terug tot voor het overlijden ?
- Gaat men ook terug tot voor het overlijden aangaande het beleggen in kasbons ?
- Gaat men ook na of er voor/tijdens het huwelijk andere erfenissen zijn geweest ?

Dank bij voorbaat en mvg

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 jun 2010 20:18

Voor het samenstellen der diverse vermogens bestaat er geen verjaring. Men gaat dus terug tot een situatie zoals bij het begin van het huwelijk.
Om na te gaan wie welke kasbons had , is het misschien moeilijker , want de informatie bij de banken is maar beschikbaar gedurende 10 jaar.

Andere erfenissen en schenkingen behoren tot het eigen vermogen , die worden zeker vermeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 05 jun 2010 07:58

Dank voor het nuttige antwoord.

We, na enig aandringen bij mijn stiefmoeder, hebben besloten om de afhandeling te doen bij een notaris.

Moest ik in de loop van de afhandeling enige argwaan hebben tegenover mijn stiefmoeder, kan ik dat dan aan de notaris melden zonder dat mijn stiefmoeder op de hoogte wordt gebracht.
De bankier van de bank waar mijn vader en stiefmoeder een kluis hadden, heeft namelijk voorgesteld om het onder elkaar te regelen.
Doch hierin heb ik niet veel vertrouwen. Ik vermoed tevens dat hij(de bankier) mijn stiefmoeder ook inlichtingen geeft of informatie vraagt ter zijner voordele. Misschien spelen ze zelfs onder 1 hoedje om een deel van de nalatenschap voor mij en de notaris verborgen te houden.

mvg

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 05 jun 2010 16:47

Voor wat betreft de kluis: deze werd immers ook verzegeld bij het overlijden van je vader.
Aangezien je een beetje wantrouwig staat tegenover je stiefmoeder, raad ik je aan een 2de notaris aan te stellen. Je bent immers niet verplicht de notaris van je stiefmoeder te nemen. De kosten worden verdeeld over de twee notarissen. Elke notaris verdient dus maar de helft.

De kluis wordt meestal geopend in het bijzijn van de erfgenamen en notaris en bankbediende. In onze situatie zat er zelfs een bediende van de Registratie bij.

Een "Akte van Bekendheid" geeft je anderzijds meer rechten en voor langere duur dan een attest van erfopvolging. De akte kost ongeveer 30 €.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 05 jun 2010 20:02

Als er bij een overlijden een kluis , op naam van de overledene of zijn/haar partner, geblokkeerd werd , kan die pas geopend worden mits een akte van bekendheid. Een attest van erfopvolging wordt niet aanvaard.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”