successierechten schenking berekenen

tom-055
Topic Starter
Berichten: 5

successierechten schenking berekenen

#1 , 18 mei 2010 17:38

Beste,

Ik heb vraag in verband met successierechten.

Wanneer u ouders een huis aan u willen schenken, hoeveel successierechten moeten hier op betaald worden ,hoe wordt dit berekend en hoeveel zou ik moeten betalen op 350.000 euro?

Een Huis in provincie Oost-Vlaanderen.
huiswaarde van +-350.000euro

Alvast bedankt voor u tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 mei 2010 21:57

Hallo Tom ,

Ik meen dat U enig kind bent van uw ouders.
Bij een schenking van een onroerend goed van uw ouders door uw ouders moeten er schenkingsrechten betaald worden. Eigenlijk zijn hier twee schenkingen van telkens 175.000 €: één vanwege vader , één vanwege moeder. Deze rechten lopen op in schijven van 3,4,5,7,10,14 %.
Voor een bedrag van 175.000 € betaalt men 14.125 €. Maal twee = 28250 €.
Daarom past men soms de salami-techniek toe : om de drie jaar een deel schenken , hier vb. in drie keren. Dan betaalt men telkens het laagste tarief. Hier voor 60.000 € : 2825 €. Dan zou men ervan afzijn met ong. 16500 € ion totaal.
Indien U het huis zou laten vererven op de wetteljke manier , wordt U eigenaar voor ong. 24.000 € aan successierechten.
U praat best eens met een notaris om na te gaan welke methode best van toepassing is in jullie concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tom-055
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 mei 2010 22:38

Hallo Tom ,

Ik meen dat U enig kind bent van uw ouders.
Bij een schenking van een onroerend goed van uw ouders door uw ouders moeten er schenkingsrechten betaald worden. Eigenlijk zijn hier twee schenkingen van telkens 175.000 €: één vanwege vader , één vanwege moeder. Deze rechten lopen op in schijven van 3,4,5,7,10,14 %.
Voor een bedrag van 175.000 € betaalt men 14.125 €. Maal twee = 28250 €.
Daarom past men soms de salami-techniek toe : om de drie jaar een deel schenken , hier vb. in drie keren. Dan betaalt men telkens het laagste tarief. Hier voor 60.000 € : 2825 €. Dan zou men ervan afzijn met ong. 16500 € ion totaal.
Indien U het huis zou laten vererven op de wetteljke manier , wordt U eigenaar voor ong. 24.000 € aan successierechten.
U praat best eens met een notaris om na te gaan welke methode best van toepassing is in jullie concrete situatie.
Geachte ,

Bedankt voor u snelle reactie!!

Ik heb nog een vraagje wat bedoeld u met volgende zin :
Indien U het huis zou laten vererven op de wettelijke manier , wordt U eigenaar voor ong. 24.000 € aan successierechten.
Is mogelijk om deze zin even te verduidelijken?

Alvast bedankt.
Groeten,
Tom

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 mei 2010 23:16

Vererven op de wettelijke manier : bij het overlijden van uw eerste ouder erft U de blote eigendom van de helft van het huis. Successierechten (afhankelijk van de leeftijd van de andere ouder): 11 à 11.500 €. Bij het tweede overlijden ontvangt U kosteloos het vruchtgebruik van de eerste helft. En u betaalt rechten op de tweede helft : 12750 €. Samen ong. 24000 €
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tom-055
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 19 mei 2010 21:55

Vererven op de wettelijke manier : bij het overlijden van uw eerste ouder erft U de blote eigendom van de helft van het huis. Successierechten (afhankelijk van de leeftijd van de andere ouder): 11 à 11.500 €. Bij het tweede overlijden ontvangt U kosteloos het vruchtgebruik van de eerste helft. En u betaalt rechten op de tweede helft : 12750 €. Samen ong. 24000 €

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg !!!!

vriendelijke groeten,
Tom

Terug naar “Successie- & Registratierechten”