opvragen notariele akte

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

opvragen notariele akte

#1 , 12 mei 2010 17:33

Dag,
Graag had ik wat hulp gekregen bij het volgende:
een akte werd verleden bij een notaris - notaris las verkoop voor, , waarbij alle betrokken (familie) hebben ondertekend. De verkoop betrof acht huisjes; waarvan er vier huisjes op naam van 4 kinderen van mezelf werden gezet en twee huisjes werden op naam van mijn neefje gezet. Ikzelf verkreeg hierbij het vruchtgebruik van de 4 huizen van mijn kinderen en mijn zus verkreeg het vruchtgebruik van de 2 huisjes van haar zoon. De overige 2 werden op alle kinderen hun naam gezet, het vruchtgebruik werd verdeeld over mijn zus en ik. De bediende van de notaris en mijn zus hebben volmacht gekregen op mijn naam/deel omdat ik toen lange tijd in het buitenland verbleef. Deze akte is al lange tijd geleden verleden en om redenen waarbij ik fungeerde als hulp en om iets op onze kinderen hun naam te zetten, waarbij ik echt een leek was en nog steeds ben. Ik heb dus ook nooit een kopij ontvangen van de akte ( ter goede trouw dacht ik dat in goede handen was van mijn man en familie) en dit ook nooit gevraagd. Nu zou ik graag wel eens die papieren zien zonder dat er iemand van de familie hier weet van heeft ( ze hebben heel goede vriendschapsbanden met de notaris). Hoe kan ik aan een kopij komen zonder dat zij door de notaris op de hoogte worden gebracht? En wat betekenen die volmachten?
Met dank en vriendelijke groeten,
Z

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 mei 2010 17:45

U kan een kopie van die akte gaan opvragen bij het lokale registratiekantoor.

Indien u me de postcode waar woningen zich bevinden per pb bezorgt zoek ik u het adres wel op.

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 12 mei 2010 17:50

Beste,
Kan ik dit zelf ook opvragen?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 12 mei 2010 17:59

Tuurlijk.

Is een gewoonte omdat de meesten niet aan de folder uitkunnen... :oops:

In de link in onderschrift vindt u een pdf van justitie terug over registratie huurcontracten.

U volgt exact hetzelfde parcours dat erin staat beschreven voor huurcontracten doch in laatste instantie kiest u registratie notariële akten ipv registratie huurcontracten.

Done. :)

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 12 mei 2010 19:56

Enkel de hypotheekbewaring kan U de tekst van de akte laten lezen of U er een kopie van bezorgen.
U hoeft dat niet te motiveren alle verkoopsakten in België zijn openbaar voor iedereen.

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 13 mei 2010 08:42

Beste Wolf,
U antwoorde:
Enkel de hypotheekbewaring kan U de tekst van de akte laten lezen of U er een kopie van bezorgen.
U hoeft dat niet te motiveren alle verkoopsakten in België zijn openbaar voor iedereen

Wat is hypotheekbewaring, hoe vindt ik dat, en kan ik dat aanvragen zonder dat de familie hiervan iets weet ?
Betekenen die volmachten dat zij kunnen veranderen wat in de akte beschreven staat, zonder dat ik daar iets van af weet?
Met dank
Z

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 13 mei 2010 11:20

ga naar deze site:

http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl

Selecteer links in he menu de keuze "bevoegdheden"

Selecteer in het dropdown menu bovenaan de pagina "Akred (administratie van het kadaster, de registratie en de domeinen)"

klik nu op de titel "Registreren van notariële akten"

Geef in het nieuwe venster de postcode in.

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 13 mei 2010 13:23

Oké tot daar kan ik volgen. En wat dan verder? Welke gegevens moet ik noodzakelijkerwijze verstrekken in de aanvragende mail om die akte te kunnen inzien/verkrijgen? En wie zal dan nog weet hebben van mijn aanvraag? Moet ik mailen naar de vestigingsplaats van de notaris die de desbetreffend akte heeft gepasseeerd of de plaats van het onroerende goed? Moet ik de datum van de akte vermelden,...enz?
Sorry hoor, maar ik ben echt onwetend van al die zaken; vandaar dat alle hulp heel welkom is.
Dank,
Z

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 13 mei 2010 13:28

Ik heb nog een vraagje: kan iedereen zomaar een notariele akte inzien? of moet je hiervoor een juridisch diploma bezitten?
Is het eveneens mogelijk om een geregistreerd notarieel huwelijkscontract op deze wijze op te vragen?
Dank
Z

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 13 mei 2010 15:00

Alle verkoopsakten OG in België zijn openbaar.

Om u een voorbeeld te geven:

Ik bezit een aantal landbouwgronden die dicht bij elkaar liggen. Indertijd heb ik me bij het kadaster geïnformeerd naar de kadasternummers van de betrokken stukken, met deze ben in de verkoopsaktes gaan inzien zodat ik weet wie de huidige eigenaar was. Deze heb ik gecontacteerd dat ik interesse had om hun terrein over te nemen mochten ze het wensen te verkopen. Resultaat is dat 2 van de drie gronden momenteel één geheel van bijna 12Ha vormen, het is nog wachten op de andere stukken (is een landbouwer die vermoedelijk pas zal verkopen als de zon uitdooft..)

zonnie
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 13 mei 2010 15:32

En wat dan verder? Welke gegevens moet ik noodzakelijkerwijze verstrekken in de aanvragende mail om die akte te kunnen inzien/verkrijgen?
Moet ik mailen naar de vestigingsplaats van de notaris die de desbetreffend akte heeft gepasseeerd of de plaats van het onroerende goed?
Moet ik de datum van de akte vermelden,...enz?
Zijn àlle notariele akten openbaar??????

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 13 mei 2010 18:22

U geeft neemt eerst contact op met het register gevestigd in de regio waar de panden zich bevinden, het is normaliter daar dat de stukken zich dienen te bevinden.

In de mail verzoekt u om een kopie (kopie is niet gratis, men zal u de gegevens voor betaling laten geworden via mail en wachten op de betaling vooraleer men u de kopie toezend. Was toch zo in het verleden) van de verkoopsakte van de panden in kwestie. (geef de adressen op)

U verstrekt in de mail gewoon uw klassieke adres gegevens.

Uw verzoek wordt genoteerd in een register, de andere belanghebbenden worden echter niet op de hoogte gebracht van uw aanvraag...

alle verkoopsakten zijn openbaar, andere notariële akten niet.

Hubert2725
Berichten: 45

#13 , 04 nov 2011 11:13

Zonet gebeld naar het kantoor voor Antwerpen.
Daar zeggen ze dat zij die akten simpelweg niet hebben en dat men bij de notaris moet zijn.... Zij hebben enkel een afschrift, dat is een samenvatting is voor hen hun werk te kunnen doen en daar ben ik (volgens hen) niets mee.
Wat nu? Ik heb geen zin om mij voor niets te verplaatsen.

Aafke64
Berichten: 66

#14 , 04 nov 2011 17:51

Als u betrokken partij bent, kan u op vertoon van uw identiteitskaart, een kopie gaan opvragen bij de notaris die de akte heeft verleden (of zijn opvolger).

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 04 nov 2011 19:29

Als u betrokken partij bent, kan u op vertoon van uw identiteitskaart, een kopie gaan opvragen bij de notaris die de akte heeft verleden (of zijn opvolger).

Maar het is juist de bedoeling van de vraagsteller dat de notaris het n iet zou weten dat er in de akte wordt gekeken.

"administratie van het kadaster, de registratie en de domeinen", ik denk dat die inderdaad ook maar enkel een samenvatting van een akte maken, nooit een volledige akte bewaren

Terug naar “Successie- & Registratierechten”