opvragen notariele akte

Aafke64
Berichten: 66

Re: opvragen notariele akte

#16 , 04 nov 2011 20:00

Een betrokken partij krijgt normaal gezien op voorhand een ontwerp en na het verlijden van de akte een afschrift van de akte. Waarom dat hier niet gebeurd is weet ik niet.
En waarom wil zij niet dat de familie weet dat zij die akte is gaan opvragen ? De notaris gaat dat niet doorvertellen hoor.
Die volmacht betekent gewoon dat iemand anders in uw plaats heeft getekend omdat u niet aanwezig kon zijn toen de akte verleden werd.

U kan de overgeschreven akte ook opvragen op het hypotheekkantoor. Als u zegt waar het goed gelegen is, zal ik u zeggen welk hypotheekkantoor bevoegd is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hubert2725
Berichten: 45

#17 , 08 nov 2011 10:15

Ondertussen weet ik dat ik mij tot de verkeerde administratieve dienst gericht heb.
het is niet de registratie van domeinen, maar de hypotheekbewaarder.
Deze vraagt mij naar de naam van de kopers of de naam van de verkopers.
Deze ken ik niet.
Kan hij deze dan niet zelf opzoeken of is er manier om deze, discreet, te weten te komen?

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 08 nov 2011 10:19

U kan zich steeds informeren bij het kadaster op de gemeente.

Reclame

Katrien_V
Berichten: 2

#19 , 13 aug 2013 18:44

Ik zou graag de notariële akte opvragen van het huis van mijn buurman. Ik ben daarvoor tot bij het registratiekantoor geweest ter plekke en daar vertelden ze mij dat ik de notariële akte van het huis dat naast het mijne ligt niet kan opvragen omdat ik geen eigenaar ben. De persoon van het registratiekantoor is het aan haar collega gaan vragen die bevestigde dat ik het niet kon opvragen.

Klopt het dan wel dat de akten openbaar zijn want mij werd het in ieder geval geweigerd?

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 13 aug 2013 19:52

Ik denk niet dat notariële akten een openbaar iets zijn.

Thomas1
Berichten: 184

#21 , 10 mar 2017 02:32

Ik heb geprobeerd een kopij van een verkoopakte op te vragen en kreeg het volgende antwoord:

"Het registratiekantoor is enkel bevoegd voor het verstrekken van inlichtingen aan de ondertekenaars van een document of hun rechthebbenden. Enkel bij het inroepen van een rechtmatig belang en mits bevel van de vrederechter (zie art. 236 W.Reg en 143,2° W. Succ.) kunnen derden een afschrift uit de formaliteitsregisters bekomen.
Volgens onze systemen zijn bovenstaande voorwaarden niet voldaan en kan ik bijgevolg niet voldoen aan uw verzoek.
Wel kan u een kadastraal uittreksel bekomen op de dienst Kadaster."


Blijkbaar zijn verkoopakten toch niet openbaar zoals hier beweerd werd.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 mar 2017 10:11

Je gaat naar de verkeerde dienst. De verkoopakte is wel openbaar, door de publiciteit die eraan gegeven wordt op het hypotheekkantoor.

Het registratiekantoor maakt een soort analyse van de akte en noteren enkele gegevens m.b.t. eigendom en belastingen. Zij hebben géén kopie van de akte.
Het hypotheekkantoor schrijft de akte over. Vroeger was dit letterlijk zo. Ze hebben boeken waarin met de hand een medewerker alle akten overschreef, in mooi handschrift. Van A tot Z. Dit is natuurlijk geen kopie want je ziet geen handtekeningen.
Rond 2001 begonnen ze akten in te scannen. Nu bewaren ze gewoon een .pdf bestand die ze binnenkrijgen via eRegistration.

Iedere burger, zelfs zonder enig belang, kan naar het hypotheekkantoor gaan en een kopie van de overschrijving van een akte vragen. Daarvoor dient het hypotheekkantoor juist.
Je zal er wel moeten betalen voor de opzoeking en het kopieerwerk.
In welke gemeente is het onroerend goed gelegen? Dan geef ik je het hypotheekkantoor waar je naar toe moet.

Thomas1
Berichten: 184

#23 , 10 mar 2017 12:42

Ah dank voor de info. Het onroerend goed is gelegen In 2000 Antwerpen.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 mar 2017 12:49

Dat is het 1ste hypotheekkantoor van Antwerpen:

Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie
1ste Hypotheekkantoor Antwerpen
Italiëlei 4 Bus 3
2000 Antwerpen
Telefoon : 0257/560.50 ( 9 tot 12 uur )
Fax : 0257/973.29
E-mail : hyp.bew.antwerpen1@minfin.fed.be
Openingsuren : Van 8 tot 12 uur en na afspraak

Thomas1
Berichten: 184

#25 , 10 mar 2017 12:54

Dank voor de informatie. Het is niet zo makkelijk te vinden voor een leek. Goed dat dit forum er is dan!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”