Werken zonder notaris ?

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Werken zonder notaris ?

#1 , 05 mei 2010 11:02

Mijn moeder is 3 weken geleden overleden, als laatste ouder.
Ben ik verplicht een notaris te raadplegen voor alles ? Uiteraard zijn de rekeningen geblokkeerd, maar ik kan toch zelf stappen ondernemen om dit te laten deblokkeren (attest van erfopvolging) ?
Aan wie moet ik het overlijden mededelen om in orde te zijn met de successie en registratierechten ?
Er is geen onroerend goed (ik ben al 20 jaar blote eigenaar, mijn ouders hadden vruchtgebruik). Ik veronderstel dat ik alleen een notaris nodig heb als ik het wil verkopen ? Kan ik zelf voor de attesten zorgen (bodemattest, Vinçotte, energieattest enz) of is dit mee in het dienstenpakket van de notaris bij verkoop ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 05 mei 2010 12:55

Ben ik verplicht een notaris te raadplegen voor alles ?
Tot op heden niet.

Uiteraard zijn de rekeningen geblokkeerd, maar ik kan toch zelf stappen ondernemen om dit te laten deblokkeren (attest van erfopvolging) ?
Inderdaad, gratis bij de Ontvanger van de Registratie.

Aan wie moet ik het overlijden mededelen om in orde te zijn met de successie en registratierechten ?
Er is geen onroerend goed (ik ben al 20 jaar blote eigenaar, mijn ouders hadden vruchtgebruik).
Hoe dan ook (ik bedoel, ongeacht haar roerend bezit): een aangifte in de nalatenschap is verplicht al was het maar op de uitdoving van het vruchtgebruik mee te delen.

Aangifte doen bij de Personenbelasting ook dacht ik: speciale aangifte omdat ze maar een deel van het aanslagjaar 2011 inkomstenjaar 2010 (!) geleefd heeft. Te bevestigen door iemand anders aub.

(voor de verkoop: ik pas)

Ik veronderstel dat ik alleen een notaris nodig heb als ik het wil verkopen ? Kan ik zelf voor de attesten zorgen (bodemattest, Vinçotte, energieattest enz) of is dit mee in het dienstenpakket van de notaris bij verkoop ?[/quote]

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 05 mei 2010 13:16

"Hoe dan ook (ik bedoel, ongeacht haar roerend bezit): een aangifte in de nalatenschap is verplicht al was het maar op de uitdoving van het vruchtgebruik mee te delen."

Aan wie moet ik dit mededelen ?


Krijg ik automatisch bericht over het betalen van de successierechten en zo ? En zo ja, van wie ?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 05 mei 2010 18:23

U moet een aangifte van nalatenschap indienen bij de ontvanger van de registratie bevoegd voor het fiscaal domicilie van de overledene. Dat is dezelfde dienst waar U een attest van erfopvolging kunt aanvragen.

5 maand en enkele weken na het overlijden zal U de berekening van de successierechten ontvangen, die betaald moeten zijn max. 7 maand na het overlijden.

Die dienst kan U een blanco formulieren bezorgen of U laten zien waar het formulier met ietwat uitleg staat op het Internet.

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#5 , 05 mei 2010 18:43

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”