erfenis zoon eerste huwelijk

sisi8918
Topic Starter
Berichten: 32

erfenis zoon eerste huwelijk

#1 , 05 apr 2010 09:14

mijn partner heeft een zoon uit zijn eerste huwelijk waarmee we geen contact meer hebben en die we dus ook liever geen erfenis nalaten. Voor ons eigendom is alles al geregeld via de notaris, maar wat met de spaarcenten? Hoe kunnen we iets regelen dat hij er geen recht op heeft? Ik weet dat je een kind niet kan onterven, maar zijn er geen manieren om dit toch te regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 apr 2010 12:03

De enige mlanier die er is , is alles op uw naam zetten. Dan erft zijn zoon niet , want er is niets te erven. Wat niet wil zeggen dat hij niet kan laten onderzoeken waar de bezittingen van zijn vader zijn verbleven , zodat U hem toch een deel zult moeten geven.
Alles is geregeld voor het huis? Indien er een schenking is gebeurd , of een clausule ' langst leeft , al heeft' of via testament alles aan U : in zo'n geval kan hij verhaal halen op U en zijn wettelijk deel opeisen.
U kan alleen maar hopen dat hij , bij het overlijden van zijn ouder , zijn rechten niet opeist. En daar heeft hij veel tijd voor!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 05 apr 2010 12:36

Anders geformuleerd dan Wanton maar volledig hetzelfde:

"k weet dat je een kind niet kan onterven,"

moet U vervangen door:

"ik weet dat je een niet-gemeenschappelijk kind niet kan onterven".

Bij een gemeenschappelijk kind kan je er juist wel voor zorgen dat het niets krijgt; een niet-gemeenschappelijk kind is echter beter beschermd door de wet.

Reclame

wirwar
Berichten: 62

#4 , 07 apr 2010 20:24

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 15 apr 2011 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 08 apr 2010 19:29

Niet-gemeenschappelijke kinderen kunnen opkomen tegn verblijvingsbedingen EN tegen inbrengen in de gemeenschap van eigen goederen (los van elkaar dus).

Gemeenschappelijke kinderen kunnen dat alleen maar tegen in de gemeenschap ingebrachte eigen goederen die nadien onder een verblijvingsbeding vallen (beide voorwaarden moeten samen vervuld zijn).

wirwar
Berichten: 62

#6 , 08 apr 2010 20:44

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 10 apr 2010 00:53

Ik wou enkel maar zeggen dat er een verschil is tussen gemeenschappelijke en andere kinderen.
(Artikel 1465 BW Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen die niet gemeenschappelijk zijn worden benadeeld.)

wirwar
Berichten: 62

#8 , 10 apr 2010 09:12

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 15 apr 2011 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 10 apr 2010 14:22

Wirwar , men voelt dat U uit ervaring spreekt. En ergens hebt U gelijk : wat zijn die kinderen (nu) met een blote eigendom!
Misschien is het in uw geval te laat , maar ik verwijs toch naar de 'Wet Valkeniers' , genoemd naar Jef 'Lawijt' Valkeniers. Hierdoor kunnen getrouwde koppels , waarvan één partner kinderen heeft uit een vorige relatie, overeenkomen dat het wettelijk vruchtgebruik beperkt blijft tot de gezinswoning (plus specifiek vermelde goederen). Alle andere goederen komen dan in volle eigendom aan de kinderen. Zulke regeling zal in bepaalde gevallen problemen vermijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wirwar
Berichten: 62

#10 , 11 apr 2010 08:43

gewist

Terug naar “Successie- & Registratierechten”