Notaris aanklagen wegens fout?

evelyne79
Topic Starter
Berichten: 2

Notaris aanklagen wegens fout?

#1 , 02 sep 2006 15:33

Na erfenis van een huis van een nonkel (dus 3de graad) heeft de notaris voorgesteld om het huis te laten schatten. De notaris heeft een aanvraag gedaan maar heeft het te laat binnengegeven en de offici?le schatter is nooit geweest. Dus zijn we niet in het bezit van een offici?le waarde van het huis. De successierechten worden bepaald op basis van de offici?le schatting en aangezien we geen offici?le waarde hebben moeten we de volledige successierechten betalen op de verkooppprijs van het huis.

Kort samengevat: omdat de notaris de laat was met het indienen van de schatting moeten wij meer successierechten betalen. Is dit zo?

En als dit zo is, wat kunnen we eraan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 sep 2006 16:29

Bij de aangifte van een nalatenschap is men niet verplicht de woning te laten schatten door een offici?le schatter. Men dient toch zelf de waarde aan te geven. Net zoals de Registratie voortgaat op vergelijkingen met gedane verkopen , kan vb. de notaris die waarde bepalen op basis van gemiddelde prijzen , streekgebonden factoren. Maar indien kort na het overlijden de woning toch nog verkocht wordt heeft de Registratie de plicht de successierechten te berekenen op die koopprijs , tenzij die ver onder de prijs van gelijkaardige woningen zou liggen.
Ik heb het gevoel dat er niets abnormaal gebeurd is.

evelyne79
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 02 sep 2006 18:20

Bij de aangifte van een nalatenschap is men niet verplicht de woning te laten schatten door een offici?le schatter. Men dient toch zelf de waarde aan te geven. Net zoals de Registratie voortgaat op vergelijkingen met gedane verkopen , kan vb. de notaris die waarde bepalen op basis van gemiddelde prijzen , streekgebonden factoren. Maar indien kort na het overlijden de woning toch nog verkocht wordt heeft de Registratie de plicht de successierechten te berekenen op die koopprijs , tenzij die ver onder de prijs van gelijkaardige woningen zou liggen.
Ik heb het gevoel dat er niets abnormaal gebeurd is.
We zijn naar een adviesbureau geweest en daar wist men ons te zeggen dat, indien de notaris 1 maand vroeger een schatter had laten komen, dat we dan minder succ. rechten moesten betalen. Maar als je niet verplicht bent van een schatter te laten komen, waarom zijn de successierechten dan plots vermeerderd?
Alvast bedankt voor je vorige reactie! :)

Reclame

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#4 , 02 sep 2006 20:48

Ik heb niet de indruk dat hier een fout gebeurde.
Er hoeft geen schatter aangesteld te worden om toch regelmatig een aangifte van nalatenschap te kunnen doen.
De aangevers van de nalatenschap (of hun notaris) mag zelf een waarde opgeven voor de onroerende goederen. Het is wel zo dat de fiscus deze waardebepaling niet hoeft te aanvaarden.
Om betwistingen te vermijden kan men voorafgaand een schatting aanvragen door een scahtter die eveneens aanvaard wordt door de ontvanger van registratie.
Zie ook http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Vra ... /Succ6.htm

Het is a posteriori niet te bewijzen dat er bij een schatting een voor u voordeliger bedrag zou geschat geweest zijn.
Het lijkt me evident dat de effectieve verkoopwaarde als waarde wordt genomen voor de belastingberekening.
Een schatting is maar een schatting. Een verkoop is realiteit.
Ik zie geen fout van de notaris en geen nadeel voor u.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”