Schenking van bouwgrond grenzend aan het ouderlijk huis

vincent
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Leuven

Schenking van bouwgrond grenzend aan het ouderlijk huis

#1 , 24 aug 2006 13:57

Ik zit met verschillende vragen, wie helpt mij hierdoor?
Ik ben gehuwd en heb drie kinderen ( 27, 25 en 23 jaar).
Wij wonen in ons eigen huis, en naast dit huis ligt een perceel bouwgrond waar we hard voor gewerkt hebben.
Dat perceel bouwgrond wil ik aan een zoon schenken, die daar dan een huis zou op bouwen samen met zijn vriendin.
Dat huis zal volledig eigenhandig door ons gebouwd worden (ik en mijn zonen, dus geen werkuren).
De facturen van de materialen zouden door mijn zoon en zijn vriendin 50/50 betaald worden.
Nu ik heb alle vertrouwen in dat koppel, maar als er een breuk komt zie ik mij niet wonen naast de ex van mijn zoon, daarom enkel vragen.

Wat gebeurt er als er aan de relatie ( zoon en vriendin ) een einde zou komen?
Wat gebeurt er indien ze huwen?
Wat gebeurt er als er kinderen komen?
Wat gebeurt er als mijn zoon er niet meer zou zijn ( ongeval, sterfgeval ), en hij heeft een kind met zijn vriendin of vrouw?
Bij een scheiding en een daaropvolgende verdeling van het huis, moet de ex van mijn zoon dan niet 50% van het gepresteerde werk betalen ?
Heeft de ex van mijn zoon het recht om in dat huis te blijven wonen bij eventuele breuk, sterfgeval, enz?
Ik neem aan dat mijn zoon de hypothecaire lening fiscaal kan inbrengen voor zijn belastingsaangifte, maar hoe zit dat met zijn vriendin of vrouw, kan die dat ook inbrengen?
Hoe moet de notari?le akte van de schenking van de grond opgemaakt worden?
Moet er een voorafgaande notari?le akte opgemaakt worden voor het huis?
Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Doe ik er wel goed aan die schenking te doen?
Geef mij goede raad AUB.

Hopelijk is dit bericht duidelijk genoeg.
Dank U.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 24 aug 2006 15:32

Wat er zal gebeuren mocht het tot een breuk komen tussen uw zoon en zijn vriendin KAN men laten beschrijven in een TONTINE.

Voor het opstellen van een tontine moeten partijen zich wenden tot een notaris!

ADVIES inwinnen bij een notaris is GRATUIT!

PS: Uw dubbel gepost bericht heb ik 'verwijderd';
LEX

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 aug 2006 13:08

U stelt idd. heel wat vragen , en de laatste is misschien de belangrijkste. Hierbij enkele opmerkingen. Het is niet vanzelfsprekend om slechts ??n kind een grond te schenken zonder de anderen schadeloos te stellen. Het principe is = men schenkt al zijn kinderen hetzelfde , zowel qua vorm als qua waarde.Anders kunnen later , bij de verdeling van de nalatenschap , problemen ontstaan. Aan te raden werkwijze = schenking van de grond aan de 3 kinderen in onverdeeldheid , waarna de begunstigde de twee anderen "uitkoopt" aan 1 %. Deze laatsten verklaren zich hier voor altijd mee akkoord. Dit geeft ook al minder schenkingsrechten. Uw zoon blijft echter alleen eigenaar van de grond , dus ook van het huis dat erop komt te staan , ondanks de inbreng van vriendin of vrouw.
1. Ongehuwd samenwonen = dit zou ik mijn dochter alleszins afraden. Uw zoon kan steeds blijven wonen ; zijn vriendin enkel na testament van zijnentwege. Noteer dat U als zijn ouders reservataire , bevoorrechte erfgenamen zijt , zeker zolang er geen kinderen zijn. Bij aanwezigheid van kinderen erven die van hem, met eventueel het vruchtgebruik via testament aan de vriendin. Bij einde van de relatie kan de vriendin geen rechten doen gelden op de woning.
2. Huwen : via huwelijkscontract kan uw zoon de grond inbrengen in de gemeenschap , mits vb. een terugkeerclausule bij einde van het huwelijk niet-door-overlijden. Het huis is dan ook van beiden en zij kunnen dan beiden fiscale aftrek doen. Hiervoor is immers nodig dat men (mede)eigenaar is. Gehuwde koppels kunnen bovendien , bij ontstentenis van kinderen, de ouders onterven via wederzijds testament. Indien er kinderen zijn erven die de naakte eigendom van de overledene. De overlevende echtgenoot behoudt zijn deel , plus het vruchtgebruik op de ganse woning. Bij einde van het huwelijk niet-door-overlijden of bij overlijden zonder kinderen is er verrekening van ieders inbreng in het huis.
3. Aan de vriendin zou ik eigenlijk willen zeggen : doe geen investering in het huis zonder (mede)eigenaar te worden.
Algemene conclusie = TROUWEN.

Ik denk niet dat ik alle nuances vermeld heb , maar het geeft een aantal bedenkingen voor een gesprek met uw notaris.
Groeten.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 25 sep 2006 21:24

Ik ben een leek, maar

1. als ik de vriendin in kwestie was, betaalde ik inderdaad nul,nadda, noppes als ik geen eigendomsrecht kreeg. Dan zou ik eventueel wel een klein bedragje betalen maandelijks als zijnde huur, maar meer ook niet. Kan je beter zelf ergens een appartementje kopen zodat je zelf ook eigendom hebt.

2. om latere problemen te voorkomen, zou ik inderdaad het stuk niet gewoon aan 1 van de 3 kinderen schenken. Ik zou zelfs zo ver gaan het te laten schatten bij een erkende schatter en de zoon die er dan wil gaan bouwen 2/3de van dat bedrag laten betalen aan de andere kinderen. Dat is denk ik de enige propere manier waarop je kan vermijden wat ik momenteel zie gebeuren in mijn familie: mijn grootouders zijn overleden en er valt nu dus te erven. Zij hadden 9 kinderen, waarvan er 1tje is die ooit een bouwgrond heeft "gekregen" van mijn grootouders. De waarde van dat stuk van 8 are was indertijd iets van een 800 000 BEF. Dus werd er met de andere kinderen overeengekomen dat dat bedrag later van de erfenis zou afgetrokken worden. U raadt het al, nu is er natuurlijk iemand van die andere kinderen die dat (terecht?) oneerlijk vindt omdat die grond nu meer dan 4 keer zoveel waard is.

koen999
Berichten: 730

#5 , 25 sep 2006 21:44

Dus werd er met de andere kinderen overeengekomen dat dat bedrag later van de erfenis zou afgetrokken worden. U raadt het al, nu is er natuurlijk iemand van die andere kinderen die dat (terecht?) oneerlijk vindt omdat die grond nu meer dan 4 keer zoveel waard is.
terecht vind ik.

had kunnen voorkomen worden door bvb te stellen dat een bedrag gelijk aan de waarde van de bouwgrond op het ogenblik dat de ouders komen te overlijden zou worden afgetrokken.
dit was ook de achterliggende bedoeling van de ouders, een gelijke verdeling.
het lijkt me toch de moeite met alle kinderen hierover in alle sereniteit een concensus trachten te bereiken.
vraag is of diegene die de bouwgrond kreeg of de rede of het eigenbelang vooropstelt

in onze familie was er een gelijkaardig geval, een totaal ongelijke verdeling in het testament van mijn vaders ouders. we hebben dat zo gelaten maar je blijft toch met een wrang gevoel aan de kwestie denken

Wesley
Berichten: 294

#6 , 26 sep 2006 14:18

Ga naar een notaris.

Concreet kan er een schenking komen met tussenkomst van alle kinderen, die zo verzaken aan hun recht van inkorting. (918 BW)

Recht van conventionele terugkeer bij overlijden van uw zoon kan. Verbod van inbreng in huwelijksgemeenschap kan.

Vriendin moet natuurlijk akkoord gaan, hetgeen ik haar infeite niet zou aanbevelen.

Maar vraag is te uitgebreid om hier te beantwoorden. Dus. Ga naar een notaris.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”