volmacht geven aan notaris de normale gang van zaken?

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

volmacht geven aan notaris de normale gang van zaken?

#1 , 16 dec 2009 14:31

Hallo,

Enkele maanden geleden is een suikernonkel van mijn moeder overleden. De man had geen kinderen en ook geen ouders meer. Hij had wel een testament. Via dit testament kent hij zijn onroerend goed toe aan zijn broer en zijn nog overblijvend kapitaal aan 3 erfgenamen, waaronder mijn moeder.

Er is totaal geen discussie over wie wat mag krijgen ... dat is het probleem niet.

Maar de erfenis wordt afgehandeld door een notaris waar wij totaal niet mee vertrouwd zijn. Deze notaris heeft nu naar mijn moeder en de andere erfgenamen een schrijven gestuurd met daarin de vraag een volmacht te tekenen. Deze volmacht zou toelaten dat het geld gedeblokkeerd wordt en dan gestort wordt op de rekening van de notaris, die dan alles verder afhandelt. Er staan in de volmacht echter geen voorwaarden vermeld en ook geen uiterste data waarop de notaris dan de tegoeden (na aftrek van kosten) moet doorstorten.

Is dit eigenlijk de normale gang van zaken? Ik ben een beetje wantrouwig wegens geen ervaring met erfenissen. Ik heb wel slechte ervaringen met bepaalde notarissen. Ik vrees o.a. dat die notaris (die we dus niet kennen) het geld voor onbepaalde tijd zal parkeren op zijn rekening en dat we nog moeite gaan krijgen om dat uitbetaald te krijgen.

Kan iemand me raad geven?

Bij voorbaat dank,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 dec 2009 17:37

Eerst en vooral : hoe is het dossier bij die notaris terecht gekomen? Iemand heeft die toch aangesteld. Indien U niet akkoord bent , kan U voor uzelf een andere notaris aanduiden, die moeten dan wel samenwerken.
Voor de rest is alles wel de gebruikelijke handelswijze. De notaris moet wel de ontvangen intresten mee uitbetalen aan de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 16 dec 2009 19:50

De notaris is aangesteld door de bankier van de overledene ... Deze bankier was tevens een vertrouwenspersoon van de overledene, vandaar ...

Bedankt voor uw reactie. Ik geef dit zo door.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”