nog meer verdriet moet ik alle suc rechten op mij nemen?

alleenover
Topic Starter
Berichten: 2

nog meer verdriet moet ik alle suc rechten op mij nemen?

#1 , 09 dec 2009 21:09

Zes maanden geleden stierf mijn pa heel plots...
Omdat ma weer aan haar rekeningen zou kunnen tekende ik na enkele dagen gewillig alle papieren van de banken zonder veel af te weten van mijn rechten en plichten, noch van de bedragen en hun vermogen...
We contacteerden helaas geen notaris, mijn ma was overtuigd dat alles (geld en onroerende goederen) nog het hare blijft...
We vulden alle papieren zelf in en ondertusssen is de berekening bij ma aangekomen...
Nu verwacht zij van ons dat wij alle successierechten op ons zouden moeten nemen, want zo zou het op haar brief staan : zij moet 0 euro, wij meer dan 5000?
Het kan toch niet dat wij successierechten moeten betalen op een vermogen waar zij nog vruchtgebruik van heeft? Wij erven nl. helemaal niets en moeten zomaar zo een hoog bedrag gaan ophoesten?!
Moet dat niet door de langstlevende met het vruchtgebruik worden voorgeschoten? Of is dat een ongeschreven wet -regel-die meestal zo wordt uitgevoerd maar niet verplicht is?
Dat geld is ook van mijn man, die heeft niets met deze "erfenis" te maken, ik erf ook daadwerkelijk helemaal niets...
En wat als wij dat geld niet hebben of kunnen missen?
Wat is wet en wat is enkel regel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 dec 2009 22:22

U hebt de blote eigendom geërfd en u moet daar successierechten op betalen.
Uw moeder heeft het vruchtgebruik geërfd en zij moet daar erfenisrechten op betalen.
Kun je samen met je moeder de erfenisrechten niet betalen met het geld van de nalatenschap van uw vader? Dat is wat meestal geschiedt in deze gevallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

alleenover
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 dec 2009 22:32

ik dacht ook zoiets, maar dat is wat mijn ma niet wil.
Ze wil "haar spaarcenten" houden voor haar oude dag en zegt dat wij dat moeten betalen... dat zou zo op haar papier staan...dat is de wet, zo beweert ze," jammer, maar zo is het" zo luidt...
ik zou willen weten of dat klopt, dat wij daartoe verplicht worden terwijl we niets erven...is dat wettelijk zo?
alvast bedankt voor uw reactie!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 dec 2009 22:40

De wet schrijft voor dat iedere erfgenaam sucessierechten betaalt op wat hij erft, dus:


U hebt de blote eigendom geërfd en u moet daar successierechten op betalen.
Uw moeder heeft het vruchtgebruik geërfd en zij moet daar erfenisrechten op betalen.

Uw moeder kan u niet verplichten de erfenisrechten te betalen op de waarde van het vruchtgebruik dat zij zelf erft.
Aan de andere kant kunt u haar niet verplichten alles te betalen. Maar is het wel zo dat het in de praktijk meestal gebeurt: de overlevende ouder betaalt alles vrijwillig(dus alhoewel hij dat wettelijk NIET verplicht is).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

joris boris
Berichten: 87

#5 , 10 dec 2009 13:36

Moeder moet geen succesierechten betalen op het vruchtgebruik van de gezinswoning Wel op het vruchtgebruik van de spaargelden.

De kinderen betalen successierechten op de blote eigendom, zowel op de roerende als de onroerende goederen.

Aan de gezinswoning en de huisraad kan niet geraakt worden, maar aan de spaarcenten wel dacht ik.
Moeder heeft het vruchtgebruik van de helft van de spaargelden en mag deze niet opdoen.(blote eigendom is van de kinderen)
Dus als niet kan betaald worden kunnen volgens mij de kinderen hun deel van de spaargelden opeisen. Zij gaan hier wel fors op verliezen volgens mij, maar als het niet anders kan.
Ben ik juist?

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 10 dec 2009 17:58

Dikwijls wordt , wanneer de eerste ouder overlijdt , er geen verdeling gedaan van de roerende goederen als geld en effecten.
In dit geval moet U eisen dat de gelden , die deel uitmaken van vaders helft , geblokkeerd worden op naam van de kinderen , voor de blote eigendom.
Gewoonlijk gebeurt dit nadat alle kosten zijn betaald : begrafeniskosten én alle successierechten. Ik vind het onredelijk wat moeder doet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa
Berichten: 818

#7 , 10 dec 2009 21:08

die miserie ken ik: direct - voor de zaken waarvoor het mogelijk is - uit onverdeeldheid treden is naar mijn ervaring nog altijd de beste oplossing. anders loopt je nog de kans dat er bijna niks meer overblijft als uw ma komt te sterven

Terug naar “Successie- & Registratierechten”