boete successierechten

thomasvo
Topic Starter
Berichten: 5

boete successierechten

#1 , 08 dec 2009 15:00

Vraagje:

mijn vader is in mei overleden. We hebben de successierechten laten afhandelen door een notaris (zoals de meeste mensen doen veronderstel ik). Nu bleek dat er bij de 1ste aangifte een stuk ontbrak, namelijk dat mijn vader 3/32ste van zijn ouderlijk huis had geërfd toen zijn vader (mijn grootvader) is overleden. Wij waren hier niet van op de hoogte (is tenslotte al 15 jaar geleden) en nu moeten we bijkomende successierechten betalen + een boete van 153 euro omdat dit niet werd aangegeven.

Is dit onze fout of is dit de fout van de notaris? Het is toch de notaris die alle eigendommen op papier moet zetten? Daar voor wordt hij toch door ons betaald of zie ik dit verkeerd?
Kunnen we eventueel die 153 euro afhouden van de notariskosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 dec 2009 17:26

De bijkomende successierechten is normaal , maar idd. de boete zou ik aanrekenen aan de notaris.
Dat is het eerste dat je moet doen voor een aangifte nalatenschap : de diverse eigendommen controleren bij de officiële instanties.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

thomasvo
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 dec 2009 19:58

Ja het gaat mij ook niet om de bijkomende successierechten, maar wel om de boete.
Dat is het eerste wat de notaris moet doen bedoel je?

Bedankt alleszins!

Reclame

shanas
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2010 20:21

Ik zit in dezelfde situatie. mijn vader had 1/10 geërfd van het ouderlijk huis toen mijn grootvader overleden is.
Wij wisten dit helemaal niet, de broers en zussen van mijn vader wisten hier ook niets van, zelf mijn grootmoeder niet.
Ik vind dus ook dat de notaris hier in de fout is gegaan en dit had moeten nagaan.
Heb jij de boete aan de notaris aangerekend en heeft hij dit dan ook betaald?

Bovendien zegt de notaris dat mijn moeder, die vruchtgebruik had volgens een testament van mijn vader op zijn huis (ze waren niet getrouwd en zijn al lang gescheiden) dat zij nu ook dat erfdeel van het ouderlijk huis zou erven. Klopt dit? want in mijn vader zijn testament staat duidelijk dat ze het vruchtgebruik heeft op zijn huis en niet op al zijn eigendom. Ik vind dit nogal raar.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 22 apr 2010 18:12

In praktijk vraagt een notaris aan het betrokken registratiekantoor schriftelijk de nodige info: bezit, eventueel verwijzing naar andere registratiekantoren, schenkingen of erfenissen binnen de laatste 3 jaar.
De notaris rekent de kosten door aan de erfgenamen.

De registratie antwoordt schriftelijk en wonder boven wonder: de aangifte wordt probleemloos aanvaard door de registratie.

Misschien heeft hij/zij dit wel gedaan: het kan ook dat de ontvanger niet goed gezocht heeft en niet gezien heeft (door die 3/32sten) dat hij medeëigenaar was.

Te bespreken met de notaris: wat heeft hij gevraagd en hoe?

shanas
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2010 20:55

Ik heb de boete aan de notaris proberen door te rekenen, maar hij blijft van mening dat het niet zijn taak is om die info aan het registratiekantoor te vragen en dat hij altijd afgaat op wat de erfgenamen hem vertellen.
Kunnen wij de notaris op een of andere manier verplichten om die boete toch te betalen?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”