Hoi allen, even een zo'n kort mogelijke schets van de situatie: oma overleden 2022, 6 erfgenamen (nonkel, broer, zus, ik, 2 goede doelen). Broer en zus zijn maximaal onterft in testament oma (helft van de erfenis, opa al lang overleden, had geen testament) en zijn naar andere notaris overgestapt. Ze hebben de verkoop van het huis zo lang mogelijk tegengehouden, januari 25 eindelijk verkocht. Het geld werd pas doorgestort naar onze (verkopende) notaris in mei omdat ze het bleven tegenhouden. Een voorstel vereffening-verdeling werd dan opgemaakt. Broer moest eerst weten waar elke eurocent voor werd gebruikt, wou een deel kosten die nonkel en ik hadden niet betalen. Die kosten zijn uit het passief gehaald als geste. Nu doen broer en zus moeilijk over de kosten van de opmaak van de vereffening-verdeling. Alle 6 de erfgenamen betalen hetzelfde deel, maar zij willen procentueel betalen.
Volgens de boekhouder van onze notaris is dat moeilijk te verdelen omdat de goede doelen enkel erven van het onroerend goed en de andere 4 van alles. En omdat het testament slechts gaat over de helft van oma. Is het mogelijk dat onze notaris de vereffening-verdeling opmaakt, mijn nonkel, ik en de goede doelen tekenen en het deel van broer en zus doorstort naar hun notaris? Want zo blijft het spel maar duren. Dank u voor uw antwoord!