overlijden ouder - mogelijk achtergelaten schulden, etc...?

peter79
Topic Starter
Berichten: 5

overlijden ouder - mogelijk achtergelaten schulden, etc...?

#1 , 21 nov 2009 23:51

zopas is mijn vader overleden en wil mijn moeder het ouderlijk huis (nog niet volledig afbetaald) verkopen wegens te groot, etc...
maar er zijn ook schulden die moeten afgelost worden die mijn vader heeft achtergelaten + evt voorlopig onbekende schulden/leningen. deze zouden dan allemaal moeten betaald worden door de verkoop van het huis

nu, wij, de drie meerderjarige kinderen (2 thuiswonend, 1 het huis al verlaten), willen graag weten waar we staan. wat is ons aandeel in de erfenis (+ evt schulden), waar moeten we rekening mee houden en wat is de beste manier om de zaak aan te pakken ?

evt willen we al een deel aflossen om problemen te vermijden, ik veronderstel dat we dit dan ook het best op papier vastleggen ?

moeten we hiervoor zowiezo bij een notaris zijn of zijn er andere instanties die ons hiermee verder kunnen helpen ?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 nov 2009 12:21

Begin alvast met een inventaris op te maken : wat zijn de tegoeden , de schulden. Misschien wordt de lening op het huis betaald door een schuldsaldoverzekering, dan ben je al ver. Je zegt het niet maar ik denk dat uw ouders getrouwd waren in het wettelijk stelsel , zonder contract. Dat wil zeggen dat alle tegoeden maar ook alle schulden van beide ouders in gemeenschap waren.
Moeder als langstlevende echtgenoot behoudt haar helft. De andere , nl. vaders helft komt in de nalatenschap en die bestaat uit de tegoeden én de schulden. De kinderen hebben van het saldo de blote eigendom , moeder het vruchtgebruik.
Ik zou proberen de woning te behouden, natuurlijk afhankelijk van de grootte van de schulden. Een gesprek met de bank en een notaris kan al veel duidelijk maken.
Indien de woning dan toch dient verkocht te worden , worden eerst alle schulden betaald. Dan wordt de verdeling gemaakt vader/moeder. Moeder houdt dus haar deel , vaders deel wodt verdeeld. De waarde van een blote eigendom is afhankelijk van de leeftijd van moeder als vruchtgebruiker , maar dient dan uitbetaald aan de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 nov 2009 11:32

Ik ga ervan uit dat uw ouders trouwden onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en dat vader geen testament naliet.

Bij vaders overlijden gold dan:“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeder behield dan haar helft van het gemeenschappelijk vermogen(zowel baten als schulden),erfde het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan de kinderen elk 1/3 blote eigendom erfden.

Vrijwel zeker rust op het huis een hypotheek die niet kan gelicht worden zonder akkoord van de uitlener.

“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel niet vereist wanneer het gaat om goederen van een nalatenschap...en de boedelbeschrijving gevorderd is...door een erfgenaam...”(Gerechtelijk Wetboek).

Zo nodig kan u ook toepassing maken van “Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...”(B.W.).

Laatstgenoemde procedure beschermt u tegen onbekende schuldeisers. Onderzoek evenwel vooraf de kosten verbonden aan notariële boedelbeschrijving en aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

peter79
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 28 nov 2009 11:07

Bedankt voor de antwoorden.

nu, verscheidene mensen hebben me verteld dat de helft van de vader in 4 (kinderen + kindsdeel echtgenote) wordt gedeeld ipv 3 (enkel de kinderen). maar dit is dan niet het geval als ik het hier zo lees.

ondertussen zijn er tal van rekeningen geblokkeerd, waar een handtekening van alle erfgenamen nodig is om deze terug te deblokkeren. als ik het goed begrijp doe je als kind afstand van je deel als je dit tekent ? dat is wat 1 bank me vertelde, een andere bank vertelde me het tegendeel... :?

en hoe zit het dan met successierechten ?

zowiezo wordt er zsm een afspraak gemaakt bij de notaris.
Laatst gewijzigd door peter79 op 28 nov 2009 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 28 nov 2009 11:14

Om de rekeningen te deblokkeren is idd de handtekening nodig van alle erfgenamen. Dit om de bank duidelijk te maken dat alle erfgenamen akkoord zijn. Dit heeft niets te maken met afstand doen.
Het is wel duidelijk dat de erfgenamen eerst onderling akkoord moeten zijn over de verdeling van de tegoeden voor ze tekenen.
Sommige betalingen als begrafenis- en ziekenhuiskosten kunnen wel nog betaald worden van de tegoeden van de overledene , zelfs voor deblokkering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”