erfenis en schenkingen

yvan123
Topic Starter
Berichten: 2

erfenis en schenkingen

#1 , 03 nov 2009 20:31

Beste,

zoals veel mensen heb ik wat vragen rond een nakende erfenis. De situatie is als volgt. Mijn grootmoeder, wier echtgenoot recent is gestorven, heeft 2 kinderen, kind A en kind B, beide nog in leven. Als ik het goed begrijp, dan heeft elk kind normaalgezien recht op 50% van de erfenis indien er geen testament is. Stel dat mijn grootmoeder op het ogenblik van overlijden nog 10 miljoen op haar rekening heeft, en dat er aan beide kinderen in het recente verleden eenzelfde schenking is gebeurd van 20 miljoen (in totaal was er dus 2x20+10=50 miljoen - veronderstel voor de eenvoud geen andere bezittingen). In principe moet elk kind dus nog 5 miljoen ontvangen op het moment van overlijden.

Mijn vraag is nu wat er gebeurt indien er een testament opduikt, waarin staat dat een kleinkind (het kind van kind A) recht heeft op een derde van het totaalbezit van mijn grootmoeder. Wat kan er dan concreet gebeuren? Als ik het goed begrijp worden giften uit het verleden terug in 1 pot gegooid bij het overlijden. Betekent dat dan dat kind A, kind B en het kleinkind elk recht hebben op 1/3de van de erfenis (dus van de 50 miljoen), en dat kind A en kind B op die manier nog geld verschuldigd zijn aan het kleinkind? Of kan het kleinkind dit niet laten terugvorderen? En zo niet, waar heeft het kleinkind dan wel recht op? Op de overblijvende 10 miljoen of op 1/3de van 10 miljoen of op nog iets anders?

En stel dat er een testament opduikt, waarin staat dat een kleinkind (het kind van kind A) recht heeft op 15 miljoen (ipv 1 derde van het totaalvermogen). Verandert dit iets aan de zaak?

En maakt het uit dat mijn grootvader al gestorven is? Hebben kind A en kind B op die manier in feite al niet elk een vierde van het totale vermogen (laat ons aannemen dat er geen vermogen is bijgekomen sinds zijn overlijden) verworven (mijn grootvader had geen testament), waar niet meer aan te tornen valt? Dus is het niet zo dat kind A en kind B elk in feite al 12,5 miljoen hebben geërfd van hun vader, en dat er nu nog maar een pot van 25 miljoen overblijft om te verdelen? Dus dat het kleinkind ten hoogste 1/3de van 25 (ipv 50) miljoen kan krijgen?


Veel vragen dus, hopelijk ook een helder antwoord op de verschillende deelvragen.
Bedankt alvast om me te helpen in deze erg complexe materie!

Yvan123.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 nov 2009 21:18

Uw grootmoeder kan maximum een kindsgedeelte bij testament voor het kleinkind bestemmen. Aangezien een derde minder is dan een kindsgedeelte kan dat. De schenkingen in het verleden aan de twee kinderen A en B spelen hierin niet meer mee. Het kleinkind is in uw voorbeeld een testamentaire erfgenaam. De enige wettige erfgenamen zijn kinderen A en B en die hebben in het verleden beiden een gelijke schenking gekregen. Er moet niets terug ingebracht worden.

Kinderen A en B hebben inderdaad reeds de blote eigendom van de nalatenschap van hun vader verkregen. Ze worden automatisch volle eigenaar daarvan bij overlijden van uw grootmoeder. Uw grootmoeder bezit die tegoeden niet en kan ze bijgevolg niet in haar testament opnemen.

Kleinkind erft dus één derde van de tien miljoen uit uw voorbeeld.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 nov 2009 22:59

De info in het bericht van Yvan heb ik een beetje geordend. Een koppel , getrouwd in gemeenschap , met 2 kinderen ,bezat 50 mio. Via schenking wordt aan elk kind 20 mio. gegeven. Zij krijgen dus hetzelfde en evenveel. Bij het overlijden van vader is er nog 10 mio. Zijn deel in de gemeenschap komt in zijn nalatenschap : 5 mio. Die moet vooreerst geregeld worden. Er is geen testament , dus daarvan bekomt zijn vrouw , de grootmoeder , het vruchtgebruik en de 2 kinderen de blote eigendom van elk 2.5 mio. Voor onroerende goederen doet de Registratie een notificatie in haar bestanden. Voor roerende goederen moet men dat zelf organiseren. Ik raad , voor zo'n bedrag , zeker aan dit te doen : de gelden blokkeren op naam van de kinderen , ieder voor zijn deel , met uitbetaling van de renten aan de grootmoeder, zolang die leeft.
Na het overlijden van de grootvader heeft grootmoeder nog de volle beschikking over haar deel , ook 5 mio. Hierover kan zij een testament maken : 1/3 voor een kleinkind , zodat elk kind ook 1/3 bekomt. Dit kan perfect: elk 1,666 mio. De kinderen zijn reservataire efgenamen , die hetzelfde en evenveel hebben gehad : die sommen van de schenking blijven buiten de verdeling. Het zou terug in de pot gaan, de zgn. fictieve massa , om na te gaan of de reservataire erfgenamen hun reserve hebben bekomen.
Indien grootmoeder zou zeggen : 15 mio. voor het kleinkind , kan die max. die 5 mio. bekomen , voorzover de kinderen als reservataire erfgenamen zich hiertegen niet verzetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

yvan123
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 nov 2009 21:40

Allebei van harte bedankt voor jullie snelle reactie. Misschien nog 2 aanvullende vragen:

1) speelt het hier een rol of de schenkingen al dan niet buiten erfdeel werden gedaan? Wat is de precieze implicatie van elk van de twee methodes?

2) interpreteer ik het dan correct dat, indien beide wettelijke erfgenamen gelijk bedeeld werden via schenkingen, er geen enkele mogelijkheid is tot inkorting van die schenkingen? Ook niet indien er nadien een testament opduikt waarin bvb staat dat een van de kinderen (wettelijke erfgenamen) of kleinkinderen (testamentaire erfgenamen) recht hebben op nog een deel van de erfenis?

Anders gesteld: de hamvraag die ik heb is dus "is het 100% zeker dat eerder ontvangen schenkingen aan de kinderen (al dan niet buiten erfdeel) effectief nooit kunnen worden teruggevorderd?"

Nogmaals dank voor jullie input!
Yvan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 05 nov 2009 00:13

"Anders gesteld: de hamvraag die ik heb is dus "is het 100% zeker dat eerder ontvangen schenkingen aan de kinderen (al dan niet buiten erfdeel) effectief nooit kunnen worden teruggevorderd?"

Kunnen door niemand worden teruggevorderd omdat alle kinderen, twee in dit voorbeeld, evenveel hebben gekregen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”