2de aangifte nalatenschap?

pds
Topic Starter
Berichten: 37

2de aangifte nalatenschap?

#1 , 29 okt 2009 15:47

Beste,

Nalatenschap werd ingediend (er waren geen eigen middelen)en er zijn reeds SR betaald door blote eigenaar .
Na 1,5 jr meldt de VG dat er toch eigen middelen zijn , voor een groot bedrag.
VG wil dat die eigen middelen hem terugbetaald worden door één van de blote eigenaars , zoniet zullen er gerechterlijke stappen ondernomen worden .
Vg heeft VG van de gezinswoning en neemt ten volle dit VG op.( woning wordt niet verkocht )

Kan men niet gewoon een nieuwe aangifte doen met melding van die eigen middelen? De BE heeft niet de middelen om dit bedrag te betalen.

pds

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 29 okt 2009 18:23

Bij een erfenis worden successierechten berekend in hoofde van de blote eigenaar én (apart dus) in hoofde van de vruchtgebruiker.
Wie ze betaalt, maakt voor de ontvanger niet uit.
Een nieuwe aangifte indienen heeft dus geen zin.

Verder begrijp ik de zin
"VG wil dat die eigen middelen hem terugbetaald worden door één van de blote eigenaars , zoniet zullen er gerechterlijke stappen ondernomen worden."
helaas niet.

pds
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 29 okt 2009 19:36

Beste wolf2 ,

Dank voor je snelle respons .
In de aangifte van de blote eigenaar stonden ook geen eigen middelen van de VG, omdat deze er nu pas mee naar voor komt .
Ik vermoed dat hetgeen wat in de nalatenschap valt dan ook te groot is waardoor de blote eigenaars meer bekomen .....

Vandaar de vraag of er een 2de aangifte kon gedaan worden , ik zie niet in hoe de BE de VG kunnen vergoeden zo lang de eigendom niet verkocht wordt.
Ik vraag me ook af of de eis om te vergoeden wel kan ...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 okt 2009 19:56

Dit is uiterst verwarrend. Wat wordt er bedoeld met "eigen middelen", met "eigen middelen van de vruchtgebruiker" en met "er waren geen eigen middelen". In de context van erfenissen bestaat die notie niet.

Indien er een erfgenaam is die enkel de blote eigendom van een huis erft, dan moet die erfgenaam de erfenisrechten die toepasbaar zijn op die blote eigendom (dus op de waarde van die blote eigendom) betalen. Degene die het vruchtgebruik erft betaalt erfenisrechten op de waarde van dat vruchtgebruik.

pds
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 29 okt 2009 20:48

Sorry Roharro , voor de verwarring.

Ik probeer het uit te leggen :

Voor het indienen van de aangifte was er geen sprake dat de LLE ( ook VG ) eigen middelen had ingebracht in de gemeenschap .
Nu 1,5jr later komt de VG melden dat hij wel eigen middelen had ingebracht in de gemeenschap . Tevens komt de eis om die middelen terug te betalen zoniet volgen gerechterlijke stappen .
Maw de VG stelt dat één van de BE 's die geldsom stort aan hem .Maar de VG
blijft wonen in de gezinswoning . Zonder de woonst te verkopen kan de BE die som niet voldoen .

hopelijk is het wat duidelijker ,
pds

Terug naar “Successie- & Registratierechten”