advies gevraagd

bennevan
Topic Starter
Berichten: 5

advies gevraagd

#1 , 13 okt 2009 12:11

Beste, graag had ik voor volgende situatie advies ontvangen:
Jaren geleden ben ik gehuwd met scheiding van goederen.
Vorig jaar ben ik uit het echt gescheiden met onderlinge toestemming.
Er werd overeen gekomen dat zij (mijn ex, 58 jaar) in het huis mag blijven wonen.
Ergens in de wetgeving is het voorzien dat dit kan, en na 5jaar herzien of stilzwijgend verlengd kan worden.
Nu zou ik zelf een huisje willen kopen maar vermits ik op papier nog steeds eigenaar ben kan ik bvb geen gebruik maken van klein beschrijf.
Daarom denk ik er voordeel aan te doen wanneer ik mijn deel reeds aan de drie meerderjarige kinderen overdraag, ook in verband met de successierechten.
Eén van de kinderen woont ook nog in het huis, is soms onberekenbaar en ik wil voorkomen dat dit kind zijn deel opeist als dat al kan? Misschien via een testament? Enig advies zou zeer welkom zijn. Misschien een andere formule?
Graag had ik ook een overzicht van de verdeling. Huis schat ik op 280.000 Euro. Inboedel heb ik aan mijn ex. geschonken. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 okt 2009 14:32

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:2°.van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij * koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

* “Artikel 4 Wanneer de verkrijging tot voorwerp heeft hetzij een gebouwd onroerend goed, hetzij tegelijk een gebouwd onroerend goed en gronden, wordt het maximum kadastraal inkomen, dat bedoeld is in voormeld artikel 53, op 745 EUR vastgesteld...”(11.01.1940 - KB betreffende de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten).

“Art.54.De in voorgaand artikel voorziene verlaging...is evenmin van toepassing, zo de verkrijger...een onverdeeld deel, in volle of blote eigendom, bezit van één of meer onroerende goederen, waarvan het kadastraal inkomen...voor het onverdeeld deel, met dit van het verkregen onroerend goed, meer bedraagt dan het krachtens het vorig artikel vast te stellen maximum...”(Wetboek Registratierechten).

‘in volle of blote eigendom‘ omvat dus niet ‘in vruchtgebruik’

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

‘ben ik uit het echt gescheiden met onderlinge toestemming’ houdt in dat wat u daarin overeenkwam(uitgezonderd gezag over en onderhoud van de kinderen) onderworpen is aan “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd.Men mag echter overeenkomen de verdeling voor een bepaalde tijd uit te stellen; zodanige overeenkomst kan voor niet langer dan vijf jaren verbindend zijn; maar zij kan vernieuwd worden.”(B.W.).

Indien na verstrijken van de overeengekomen termijn of na deze van vijf jaar uit onverdeeldheidtreding wordt gevorderd dan gaat de eventuele scheiding blote eigendom en vruchtgebruik over op de koopsom,tenzij anders overeengekomen.

‘Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed‘(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

U kan dus aan uw drie kinderen de blote eigendom schenken van uw deel in het onverdeelde huis en er het vruchtgebruik van behouden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bennevan
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 okt 2009 15:59

Bedankt voor uw antwoord.
Als ik het goed begrijp gaat het dus om de volle of blote eigendom.
Uw antwoord heeft me nieuwe inzichten gegeven. Ingeval van schenking aan de kinderen kan ik ze ook belasten. Voor hen die nog een huis moeten kopen, of misschien zelfs mijn dochter die net een huis heeft gekocht (net onder de 745 Euro k.i. met klein beschrijf) telt dan het gecumuleerd kadastraal inkomen van al de onroerende goederen.[/quote]

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”