Deel erfenis voor mijn vrouw

Peter8
Topic Starter
Berichten: 4

Deel erfenis voor mijn vrouw

#1 , 29 sep 2009 13:38

Hallo, eerste maal hier. Heb een vraagje. Mijn vrouw en ik zijn gelukkig samen , hebben 3 kinderen en wij zijn beide veertigers. Ik heb een zware job en mijn vrouw is huisvrouw. Net heb ik een mooi bedrag geerfd. Nu wil ik eigenlijk dat een deel van die erfenis naar mijn vrouw gaat. Stel je voor dat mij wat overkomt, dan wil ik dat mijn vrouw op de zelfde manier verder kan. Hoe doe ik dit best?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 sep 2009 16:01

Ik veronderstel dat jullie getrouwd zijn onder het wettelijk stelsel , dit is zonder contract.Alles wat U verdient - zelfs als alleenverdiener- is van U beiden. Van die pot heeft uw vrouw steeds de helft in volle eigendom , net als het huis. Van uw helft bekomt zij het vruchtgebruik : intrest van het geld , recht op bewoning van het huis. De kinderen verdelen de blote eigendom.
Hetgeen U nu geërfd heeft , is van U alleen , dat zit niet in die gemeenschappelijke 'pot'. Dat gaat , voor de blote eigendom , volledig naar uw kinderen , met ook vruchtgebruik voor uw vrouw.
Dat is volgens de wet , als U geen maatregelen neemt.
Kan U dat veranderen? Ja , in beperkte mate. Via testament kan U maximum 1/4 van uw deel - bestaande uit de helft van de gemeenschap plus uw eigen vermogen (de erfenis) - toekennen aan uw vrouw.

Nog een stap verder? Via huwelijkscontract kan U een groter deel van die gemeenschappelijk pot , niet van uw erfenis , aan uw vrouw toekennen- eigenlijk jullie aan mekaar. Dat gaat van dit wettelijk stelsel over keuzebeding tot 'langst leeft ,al heeft'. Dit laatste raad ik af , wegens de hoge prijs aan successierechten.
Verdere uitleg kan volgen of praat eens met een notaris voor uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Peter8
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 sep 2009 17:14

Dus best vanaf nu de veranderingen aan het huis, het op reis gaan en andere grote aankopen doen met de erfenis?

Reclame

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 sep 2009 19:57

Akkoord voor grote aankopen. Soms wordt vb. een nieuwe auto gekocht met eigen geld , meestal na erfenis. Die auto is dan van U alleen , zit niet in de gemeenschap. Idem voor op reis gaan, feest geven.
Voor kosten aan het huis , dat ligt moeilijker. U betaalt met eigen middelen kosten van de gemeenschap. Als alles goed blijft gaan in het gezin is er geen probleem. Maar ( sorry ) als er een echtscheiding van komt , is er een schuld aan U die de gemeenschap terug moet betalen. En dat is niet zo simpel te realiseren.
Van den andere kant zou het spijtig zijn geen kosten te doen aan het huis , alleen omdat gij persoonlijk moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Peter8
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 29 sep 2009 20:23

Misschien best dat we van de erfenis ook gebruik maken voor het dagelijkse leven dan hoeven we niet teveel aan het geld te komen dat ik verdien en zo krijgt mijn vrouw zonder al teveel problemen haar deel daar er veel meer op deze spaarrekening komt.
Alvast bedankt voor je reacties, is een grote hulp.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 01 okt 2009 10:44

“Art.1453.Komen de echtgenoten overeen dat er tussen hen algehele gemeenschap zal zijn, dan brengen zij al hun tegenwoordige en toekomstige goederen in het gemeenschappelijk vermogen...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan aldus uw geërfd bedrag(ook gedeeltelijk) in het gemeenschappelijk vermogen brengen. Bij uw vooroverlijden blijft uw vrouw dan volle eigenaar van haar helft van het gemeenschappelijk vermogen,inbegrepen het door u geërfd bedrag.

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap .”(B.W.).De kinderen erven dan de blote eigendom ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Peter8
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 01 okt 2009 12:30

Ach zo, bedankt hiervoor.
Moeten we hiervoor bij de notaris zijn of kan de bank dit regelen?

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 01 okt 2009 13:53

Om dit te regelen moet je bij de notaris zijn.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 12 okt 2009 13:59

Je kan de geërfde som ook simpelweg in de gemeenschap brengen , zonder tussenkomst van eender wie, door een bankgift. Zet het bedrag , dat u erfde , gewoon op een (spaar)rekening op naam van U beiden : " de heer en mevrouw".
Er zijn kinderen , dus er wordt geen herverdeling toegepast bij overlijden van één van U beiden. Daardoor bekomt uw echtgenote steeds de helft van die som.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”