Overlijden van beide ouders op 15 maanden

cindyvandevelde
Topic Starter
Berichten: 9

Overlijden van beide ouders op 15 maanden

#1 , 17 jul 2006 13:26

Vorig jaar 17 april 2005 overleed onze moeder aan kanker.
3 juli 2006 (officieel 6 juli) overleed onze vader nav zelfdoding.

Na haar overlijden werd de gehele erfenis dmv huwelijkscontract aan mijn vader geschonken. Hij betaalde hierover dan ook behoorlijk wat successierechten.

Familieleden vertelden me ik dit zeker moest aanbrengen in de nieuwe aangifte en dat hier rekening mee zou worden gehouden als in nu verlaagd successierecht.

Klopt dit?

dank.

Cindy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jul 2006 17:24

Indien 2 personen die van elkaar erven overlijden binnen de 12 maanden , wordt het gedeelte van de erfenis dat een tweede keer wordt vererfd , slechts belast in de successierechten aan de helft ( art 57 van het wetboek der successierechten.) Dus , de erfenis van uw vader wordt aan het normale tarief belast.
Misschien was het niet de bedoeling van uw ouders dat die bepaling van hun huwelijkscontract nog van kracht was. Dergelijke bepaling - langst leeft al- kan vrij kostelijk zijn aan successierechten. Zeker in het geval dat er kinderen zijn is dit best te vermijden , vermits de wettelijke regeling met vruchtgebruik voor de langstlevende ouder voldoende waarborgen biedt om gerust te kunnen blijven wonen in hun eigen huis.

cindyvandevelde
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 22 jul 2006 11:59

Het huwelijkscontract gaf een keuzemogelijkheid wanthon. Na het overlijden kon bepaald worden of het de "vruchtgebruik"-optie was of de andere. Mijn vader koos voor zijn gevoel van zelfstandigheid voor het laatste.

Ondertussen bij een notaris langsgeweest en het blijkt dat er ook een aangepast tarief is voor overlijden binnen de 24 maanden.

Met dank

Cindy

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jul 2006 15:11

Vooreerst wil ik mijn deelneming betuigen bij het overlijden van uw vader.
Aangepast tarief , bij overlijden binnen 24 maanden. Dat zou inderdaad goed uitvallen voor U. Ik heb echter twijfel : art. 57 spreekt enkel over 'overlijden binnen 12 maanden'. In de verschillende dokumentatie die ik heb geraadpleegd is daar ook nergens melding van gemaakt.
Dus , graag iets meer uitleg daaromtrent.

cindyvandevelde
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 22 jul 2006 18:51

Dank je.

Van zodra ik meer weet van de notaris, zal ik het hier ook melden.

groeten,

Cindy

Terug naar “Successie- & Registratierechten”