hoeveel successierechten betalen?

J
Topic Starter
Berichten: 35

hoeveel successierechten betalen?

#1 , 11 jul 2006 08:11

Goedemorgen

Ik ben door mijn grootouders opgevoed. Mijn grootvader is spijtig genoeg al in 1997 overleden. Met mijn moeder heb ik sinds enkele jaren (een goed) contact.
Nu heeft mijn grootmoeder aan mijn moeder en tante (niets op papier) opgedragen als zij komt te overlijden dat alles eerlijk in 3 moet verdeeld worden. Zij zouden daar beiden mee akkoord zijn.
Mijn grootmoeder haar vraag is hoe zij dit wettelijk kan regelen (testament?)
Mijn vraag is: hoeveel successierechten moet ik hier op betalen?
Kan dit nog op een andere manier geregeld worden? (schenking?)

Alvast bedankt voor de info.
Joyce

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 11 jul 2006 10:22

Je grootmoeder kan via testament 1 deel wegschenken aan wie zij wil.
De grote van dat deel hangt van het aantal kinderen af. Wat er is steeds een deel voor ieder kind voorbehouden, de verdeling is het aantal kinderen plus 1.

http://www.erfenisrechten.be

Troy
Berichten: 32
Locatie: Vlaanderen

#3 , 17 aug 2006 18:29

Goedemorgen

Ik ben door mijn grootouders opgevoed. Mijn grootvader is spijtig genoeg al in 1997 overleden. Met mijn moeder heb ik sinds enkele jaren (een goed) contact.
Nu heeft mijn grootmoeder aan mijn moeder en tante (niets op papier) opgedragen als zij komt te overlijden dat alles eerlijk in 3 moet verdeeld worden. Zij zouden daar beiden mee akkoord zijn.
Mijn grootmoeder haar vraag is hoe zij dit wettelijk kan regelen (testament?)
Mijn vraag is: hoeveel successierechten moet ik hier op betalen?
Kan dit nog op een andere manier geregeld worden? (schenking?)

Alvast bedankt voor de info.
Joyce
Als je moeder en tante de enige kinderen zijn van je grootmoeder, dan kan ze via testament ??n derde aan je tante, ??n derde aan je moeder, en ??n derde aan u schenken.

Voor de schenking van roerende goederen geldt in Vlaanderen een voordelig tarief van 3% ten aanzien van schenkingen in rechte lijn. Dus misschien is het aan te raden voor uw grootmoeder om tijdens haar leven reeds het overgrote deel van haar roerende goederen te schenken aan u, uw moeder en uw tante (aan het voordelig tarief), eventueel met een last die bedingt dat, indien ze door de schenking in geldnood zou verkeren, jullie alle drie zouden instaan voor haar levensonderhoud.

Groet,
Troy

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”