overlijden ouders na jaren zonder contact

cevedebee
Topic Starter
Berichten: 3

overlijden ouders na jaren zonder contact

#1 , 24 jul 2009 13:35

Ikzef woon reeds enige jaren in het buitenland en heb onlangs vernomen dat na mijn vader nu ook mijn moeder overleden is. Wij hadden reeds meerdere jaren geen contact meer door omstandigheden. Ikzelf wens niet onmiddellijk, nog absoluut aanspraak te willen maken op een eventuele erfenis (eigendom, spaartegoeden,...) maar denk hierover wel gecontacteerd te worden in de toekomst, aangezien ik enig kind ben. Kan ik mij ergens informeren of ik ja dan neen onterfd ben, of er nog aan formaliteiten moet voldaan worden, enz. Aangezien ik resideer in het buitenland hebben de bevoegde instanties waarschijnlijk geen adres gegevens niet?
Dank u voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 24 jul 2009 18:33

Aangezien ik resideer in het buitenland hebben de bevoegde instanties waarschijnlijk geen adres gegevens niet?


Hangt er van af: als U ooit een Belgisch nationaal nummer had en U maakte zich bekend bij de buitenlandse ambassade, is uw adres gekend.

Maar het eenvoudigst is contact op te nemen met de bevoegde ontvanger van de registratie:

via

http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl

Typ als Trefwoord: successie, kies de eerste lijn, voeg de naam van de gemeente in van de woonplaats van uw moeder (de laatste die U kende) en U vindt een adres en een mail.

U kunt onmogelijk volledig onterfd worden: uw voorbehouden erfdeel is de 1/2 van de erfenis. Er moet natuurlijk wel iets aanwezig zijn...

Gevaar: als uw moeder de laatste 3 jaar een huis verkocht of zelf een erfenis deed of ..., dan moet U (als U de erfenis aanvaardt) kunnen bewijzen waar dat geld is.

cevedebee
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 jul 2009 10:20

Ok, bedankt. Ik vermoed wel dat mijn adres ergens te vinden is. Mijn pensioentegoeden worden namelijk vanuit belgie betaald.
Wat kan als een aanvaardbare termijn gezien worden dat ze mij contacteren? 1 maand of kan dit gemakkelijk een jaar zijn?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 25 jul 2009 20:26

Als U zinnens bent die erfenis te aanvaarden (als er iets is) heeft U er natuurlijk belang bij zelf contact op te nemen. Anders betaalt U 12,50 eur per maand dat U te laat de aangifte indient (en dat moet spontaan gebeuren; onwetendheid of verblijf buiten België is geen geldig excuus).

De ontvanger begin ten vroegste 7 maand na het overlijden te zoeken. En hiij/zij heeft 10 jaar de tijd.

Via dit contact gaat U ook het snelst weten of er een testament is en of er onroerend goed is.

cevedebee
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 jul 2009 07:57

Dank u

Terug naar “Successie- & Registratierechten”