Terminaal ziek

Sitappy
Topic Starter
Berichten: 1

Terminaal ziek

#1 , 21 jul 2009 16:24

Ik heb gisteren vernomen dat ik terminaal ziek ben. Ik maak me zorgen over mijn vrouw en kinderen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk geld naar de belastingen gaat?

Ik heb een vrouw en 2 volwassen kinderen. Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik vertrouw mijn kinderen volledig. Eventueel kan het geld naar hen gaan, en kunnen ze mijn echtgenote onderhouden. Mijn echtgenote is steeds huisvrouw geweest,

Ik sta open voor alle sugesties.

Bedankt,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 jul 2009 07:42

Door de zogenaamde sterfhuisclausule in uw huwelijkscontract toe te voegen (notaris vereist): een éénzijdig verblijvingsbeding dat bij uw overlijden alles naar de echtgenote gaat.
Successierechten nul (want art. 5 Wetboek Successierechten geldt niet).
Eventueel te beperken tot de roerende goederen: de gezinswoning is voor de echtgenote al vrijgesteld (als U in het Vlaams Gewest woont) en de successierechten bij haar overlijden zijn dan lager voor de kinderen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 jul 2009 10:35

Zie echter : http://www.stichtingvermogensplanning.b ... ructie.pdf en art.1464 Burgerlijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 jul 2009 12:08

Het artikel van stichting vermogensplanning , en het daarin besproken vonnis , gaat over een zeer speciale manier van schenking.
In dit geval werd eerst een zeer hoge inbreng gedaan in de gemeenschap , waarna een wijziging huwelijkscontract ' alles aan mevrouw' werd georganiseerd. Begrijpelijk dat dergelijke constructie door de fiscus wordt geweigerd.
Om maar te zeggen , een sterfhuisclausule in normale omstandigheden over de 'gemeenschappelijke' goederen kan zijn nut hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”