registratierechten

kotek
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

registratierechten

#1 , 03 nov 2023 08:28

Ik overweeg een woning/appartement te kopen voor mijn ouders. Dit omdat ze nu al voor de 3de keer moeten verhuizen van hun huisbaas (pand wordt verkocht). Mijn ouders zijn rond de 80 jaar en de hele verhuis heeft een grote impact op hun leven.

Daarom overweeg ik om iets kleins te kopen waar ze dan de rest van hun leven kunnen blijven. Ook mijn vrouw staat hier achter.

Het probleem is echter dat wij al een woning hebben. Het lijkt me dus dat we dan onder de regeling vallen waarbij we 12% registratierechten moeten betalen. Daarom mijn vraag, is er een mogelijkheid om het nieuwe pand door mijn ouders te laten kopen en zo slechts 3% te betalen. Een lening van de bank gaan ze gezien hun leeftijd niet meer krijgen. Dus dat gedeelte gaat toch via mijn vrouw en mezelf moeten verlopen. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat ik bij overlijden heel wat successierechten zal moeten betalen (ik ben enig kind). Het bedrag van deze successierechten zal misschien hoger liggen dan het bedrag dat we uitspaarden met de lagere registratierechten (3% ipv 12%).

Kan er iemand enig licht werpen op deze situatie?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 03 nov 2023 08:53

Beste

Successierechten 3% op eerste 50.000 euro en 9% tussen 50.000 en 250.000 euro. Daarboven 27%
Dus besparing is miniem. En onzeker. Voor hetzelfde geld wordt 1 van je ouders 97en is er een stevige meerwaarde tussen aankoop en verkoop die bijkomende successierechten betekent. Last but not least d enk ik dat de fiscus de operatie lening/aankoop door je ouders ook wel zal doorzien als een fiscale constructie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”