Kosten verwerpen nalatenschap

StarLord1
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Kosten verwerpen nalatenschap

#1 , 20 okt 2023 16:13

Het zijn vijgen na pasen want het kwaad is al geschied, maar ik wou toch graag de volgende casus even voorleggen.

De tante van mijn vrouw overlijdt. Enige verwanten zijn haar broer (mijn schoonvader) en in opvolging daarvan mijn vrouw. Omdat tante geen spreekwoordelijke nagel heeft om aan haar gat te krabben besluiten schoonvader en mijn echtgenote de erfenis te verwerpen. Hiervoor stappen ze naar een notaris, K, voor een simpele verwerping. Die blijkt echter achteraf allerlei banken e.d. aangeschreven te hebben om na te gaan of tante nog bezit had, quid non. De factuur voor zijn "diensten" wordt op schoonvader mijn echtgenote afgewimpeld, terwijl zij géén opdracht hebben gegeven om iets anders te doen dan het laten notuleren dat ze afstand doen van de erfenis. Grapje heeft een kleine duizend euro gekost.

Is de notaris hier in de fout gegaan, en mocht zo'n geval zich nog eens voordoen, wat is de beste manier van handelen om niet weer een ongevraagde factuur in de schoenen geschoven te krijgen?

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 okt 2023 19:53

Een notaris is verplicht dat eerst te onderzoeken. Hij mag niet zomaar afgaan op wat mensen hem zeggen.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2023 20:16

Hoe mava105? Er moet helemaal niet nagegaan worden welke bezittingen er zijn voor een verwerping. Het is ook perfect mogelijk om te verwerpen als er voldoende gelden zijn.

Enkel bij aanvaarding onder voorbehoud van boedelbeschrijving is dit nodig.

Wat zegt de notaris?

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 20 okt 2023 23:20

Het gaat niet enkel om tegoeden maar ook om schulden en negatieve saldi op rekeningen. Bij mijn weten worden die banken toch ook gecontacteerd om dat te checken en de verwerping te melden?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2023 07:24

Dat moet inderdaad allemaal gebeuren, maar het is toch niet de persoon die sowieso wil verwerpen die dit moet betalen.

Ik vind online bedragen terug tot 100 euro voor een simpele verwerping bij de notaris of gratis indien een kleine nalatenschap.

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2023 11:32


StarLord1
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2023 12:44

Dat moet inderdaad allemaal gebeuren, maar het is toch niet de persoon die sowieso wil verwerpen die dit moet betalen.
Dat was mijn idee ook. We wisten overigens met 100 % zekerheid dat buiten wat tweedehandsmeubelen die waarschijnlijk de kringwinkel niet eens meer zou willen, er geen bezittingen van betekenis waren. Tante kwam net rond met haar pensioentje en had 0 euro spaargeld.

Wat er volgens mij gebeurd is: de notaris heeft ons een boedelbeschrijving opgedrongen. Kan dit? En hoe vermijden we zulks in de toekomst?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 okt 2023 14:02

Vandaar mijn eerdere vraag: wat zegt de notaris?

Beweert hij dat dit de prijs is van een verwerping of zegt hij nu dat jullie een boedelbeschrijving wilden?

Als hij staalhard het tweede beweert en erbij blijft dat hij geen vergissing heeft gemaakt, zal je weinig kunnen doen. Een schriftelijke overeenkomst met de notaris alvorens hij opzoeking doet wordt volgens mij nooit gedaan.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 21 okt 2023 14:43

Bij een simpele verwerping worden die opzoekingen niet gedaan.
Verwerpen is soms een hele stoet van verwerpingen want de hete patat wordt telkens doorgeschoven naar de volgende erfgenaam in de rij.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

StarLord1
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 okt 2023 18:50

Vandaar mijn eerdere vraag: wat zegt de notaris?

Beweert hij dat dit de prijs is van een verwerping of zegt hij nu dat jullie een boedelbeschrijving wouden?

Als hij staalhard het tweede beweert en erbij blijft dat hij geen vergissing heeft gemaakt, zal je weinig kunnen doen. Een schriftelijke overeenkomst met de notaris alvorens hij opzoeking doet wordt volgens mij nooit gedaan.
Notaris beweert niets, presenteert alleen zijn factuur. Enige wat hij zei was dat hij verplicht was die opzoekingen te doen.
Laatst gewijzigd door StarLord1 op 22 okt 2023 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

StarLord1
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 okt 2023 18:51

Ik zal mijn vraag anders stellen: hoeveel kost ongeveer een loutere verwerping zonder meer, en hoe kan je staalhard verkrijgen dat ze geen andere daden stellen waar je niet om gevraagd hebt?

Franciscus
Berichten: 38614

#12 , 22 okt 2023 18:59

En uw echtgenote en uw kinderen als die er zijn dat zijn ook 'erfgenamen' door de in plaats stelling
https://www.notaris.be/mijn-erfenis/hoe ... asisregels

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 okt 2023 19:08

Volgen notaris.be is verwerping gratis als de nalatenschap minder is dan 6093€.
Ik zou die website toch eens onder de neus van deze notaris houden.

StarLord1
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 okt 2023 12:59

En uw echtgenote en uw kinderen als die er zijn dat zijn ook 'erfgenamen' door de in plaats stelling
Die zijn er niet.

WP002
Berichten: 1479

#15 , 14 nov 2023 12:57

Ik ga eventjes hier een reply op sturen zodanig dat ik het topic later nog terugvind.

Nu, ik heb zelf de kosten voor verwerping niet moeten maken (dat waren mijn schoonouders), maar die zullen in de toekomst nog wel twee keer nadenken om met dezelfde notaris in zee te gaan.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”