Aangifte Vlaamse erfbelasting, onroerende voorheffing in passief ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

Aangifte Vlaamse erfbelasting, onroerende voorheffing in passief ?

#1 , 18 aug 2023 16:02

Mijn moeder is op 20/6/23 overleden.

Ik krijg nu van de Vlaamse belastingsdienst een aanslagbiljet voor haar huis, voor aanslagjaar 2023.
Kohier uitvoerbaar verklaard op 30/6/23, verzendingsdatum 3/8/23.

Mag ik dit bedrag in het passief van de aangifte van de erfbelasting zetten ?

Heeft dit betrekking op inkomsten van 2022, zoals bij de federale belastingen, en kan ik het bedrag volledig als passief inbrengen,
of is dit voor het lopende jaar 2023, en moet ik het bedrag pro rata inbrengen ?
Er staat "Aanslag gevestigd ten laste van de nalatenschap" betekent dit dat ik het bedrag niet mag inbrengen in het passief van de erfenis, of betekent het dat ik, als enige erfgenaam het bedrag moet betalen, en wel kan inbrengen in het passief ?

Ter informatie, mijn vader is enkele jaren geleden overleden, en daardoor was ik reeds 50% eigenaar van het huis, maar mijn moeder had er wel het vruchtgebruik over.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 aug 2023 17:24

Ik denk dat u beter bij 'schulden' de forfait kiest , en deze belasting niet apart vermeldt. Die forfait is hoger dan deze belasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2023 17:41

https://www.jubel.be/versoepeling-voor- ... gstermijn/

https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... fte-omhoog

Indien u de forfait voor schulden toepast : opletten het bedrag onroerende voorheffing kent u nu; maar de nog komende ziekenhuis-of geneeskundige facturen - of andere rekeningen - personenbelasting ...

zie eerste link is wel nuttig

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

#4 , 18 aug 2023 18:18

Voor de begrafeniskosten heb ik het forfait toegepast, het andere forfait is niet interessant, omdat er ook rusthuisfakturen en ziekenhuiskosten zijn die daar een stuk boven gaan.

De vraag is, of ik dit aanslagbiljet ook in het passief mag opnemen, volledig, deels of helemaal niet omdat er op staat "Aanslag gevestigd ten laste van de nalatenschap"

En wat gebeurt er als ik dat in het passief zet, en dat niet aanvaard wordt, wordt het bedrag dan gewoon geschrapt, of krijg ik dan nog een boete bovenop omdat er dingen instaan die niet aanvaard worden, en de aangifte dus niet correct is ?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2023 19:26

https://www.vlaanderen.be/onroerende-vo ... ng-betalen

Uw moeder was op 01.01.2023 nog voor 50% eigenaar en 100% vruchtgebruikster =
uw moeder is de schuldenaar van de onroerende voorheffing.
Dus deze onroerende voorheffing mag in de schulden van nalatenschap opgenomen worden.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

#6 , 19 aug 2023 00:34

OK bedankt, dan zet ik dat daarbij, ik twijfelde wegens dat zinnetje "Aanslag gevestigd ten laste van de nalatenschap"

Terug naar “Successie- & Registratierechten”