Invullen erfbelasting - Rubriek aandeel erfopvolgers

Jololist
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Invullen erfbelasting - Rubriek aandeel erfopvolgers

#1 , 09 jul 2023 15:55

Situatie

Moeder reeds overleden in 2012. As enigste erfgenaam heb ik dan voor 100% de naakte eigendom van de woning geërfd (aangezien mijn moeder enigste eigenaar van de woning was).
Vader (getrouwd met wettelijk stelsel met mijn moeder) heeft toen 100% vruchtgebruik van de woning verkregen.
Begin 2023 vader eveneens overleden. Al die tijd weduwnaar geweest.
Bij invullen rubriek 'Aandeel erfopvolgers', duid ik nu 1/1 volle eigendom aan voor wat betreft de woning.
Voor wat betreft de roerende goederen doe ik, wat mij betreft, hetzelfde, dus eveneens 1/1 volle eigendom. Klopt dit?

Mijn vader had bij Dela een uitvaartverzekering (met als begunstigde een begrafenisondernemer of mezelf). Daarnaast had hij bij Dela ook een levensverzekering (met als begunstigde mezelf bij overlijden vader). Kan ik de som van beiden ingeven als uitvaartverzekering of is er een wezenlijk onderscheid en dien ik het gedeelte levensverzekering ook daadwerkelijk apart als levensverzekering in te geven?

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 jul 2023 10:37

Aandeel erfenis is idd 1/1. U bent echter geen erfgenaam van uw vader wat betreft de woning.
Voor de woning : zie 'Vruchtgebruik ' pag. 19 van het formulier
Overgang vruchtgebruik voor de woning met uzelf als begunstigde. Oorsprong : overlijden moeder
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jololist
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2023 11:55

Bedankt voor je reactie!
Dus in feite dien ik bij de rubriek aandeel erfopvolgers niets aan te duiden bij de woning, en dus ook niet vermelden dat ik voor 1/1 volle eigendom krijg. Ik moet enkel het uitdoven van het vruchtgebruik vermelden.
Dien ik de inboedel (meubelen en huisraad) wel te vermelden, aangezien ik hiervan ook voor 1/1 de naakte eigendom heb verkregen bij het overlijden van mijn moeder en dus ook hierop al erfbelasting heb betaald?

Reclame

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 jul 2023 19:02

Bij aandeel erfenis zet u gewoon : 1/1 VE.

U erft immers alles uit de nalatenschap zonder beperking. De woning zit daar niet meer in. Hiervoor moet u naar 'overdracht vruchtgebruik'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”