Vruchtgebruik als er enkel geld te erven valt

12416
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik als er enkel geld te erven valt

#1 , 05 jun 2023 15:07

Mijn papa is recent overleden. Mama en ik ( enige dochter) hebben het nalatenschap ingevuld en er is enkel geld en inboedel dat papa achter laat( geen eigendommen).
We vroegen ons nu af hoe dit verder gaat? Mama krijgt het vruchtgebruik over het geld( interesten)en ik de naakte eigendom volgens de bank.
We willen beide niet dat dit geld jaren lang gaat vaststaan op een rekening waar we beide niet aankunnen dus willen we af van dat vruchtgebruik en elk ons deel van het geld nu kunnen gebruiken.
Kan dit en hoe pakken we dit aan?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 jun 2023 15:31

Verdelen. Waarde blote eigendom voor u, waarde vruchtgebruik voor uw moeder. Waarde vruchtgebruik hangt af van leeftijd moeder. Daar bestaan tabellen voor in functie van ouderdom moeder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kali
Berichten: 762

#3 , 05 jun 2023 15:36

Verdelen. Waarde blote eigendom voor u, waarde vruchtgebruik voor uw moeder. Waarde vruchtgebruik hangt af van leeftijd moeder. Daar bestaan tabellen voor in functie van ouderdom moeder.
Ik sluit me hierbij aan, en best effectief de verdeling doen, anders loopt u later risico om nogmaals successie te betalen bij overlijden van uw moeder.

Reclame

12416
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2023 16:08

En aan wie moeten we dit meedelen? De bank of een notaris?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 05 jun 2023 19:14

Vragen aan uw notaris en dan document erfrechten invullen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 06 jun 2023 09:39

Hou oud is uw moeder?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”